Kun je beter veel korting geven om daardoor mensen te trekken met een administratief hoge prijs?

Mensen zijn vrij gevoelig voor korting, dat merk ik op bij bijv. groupon e.d. Om meer klanten te krijgen, is het dan interessant met deze ontwikkeling je prijsbeleid erop aan te passen, dus bijv standaard 80 euro per uur vragen, maar dat mensen gebruik kunnen maken van een scala aan kortingen zodat je dezelfde prijs houd? Mag je dat ook juridisch doen? En is dit gunstig qua regelingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn we gevoelig voor korting of voor de uiteindelijke prijs?
Sommigen zullen inderdaad op '50% korting' afkomen, maar de homo internet googled naar de laagste prijs, soms(!) in combinatie met de kwaliteit.

Het beste antwoord

Juridisch mag het allemaal, maar je moet wel oppassen. Mensen zijn wellicht gevoelig voor kortingen, maar het kan ook doorslaan. Als je namelijk overal en altijd korting geeft dan kan je het signaal afgeven dat je 'goedkoop' bent. Als opdrachtgever of klant zou ik me dan toch afvragen waarom jij altijd korting geeft. Ben je niet zo goed ofzo? Wil niemand bij je kopen?

Pas dus ook een beetje op. Wat je kan doen hangt uiteindelijk af van de branche en je imago.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Juridisch gezien mag dit zeker, daar heeft het rechtsysteem niks mee te maken. Het ligt er alleen aan of je er meer winst door behaald. Je kunt hier een eenvoudige rekensom van maken.

Toegevoegd na 23 seconden:
ik zou de rekensom voor je willen dopen maar daar heb ik te weinig gegevens voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij is niet duidelijk wat je precies wilt en in welke branche. Als je je tarief wilt verhogen en dan met kortingen wilt staan wapperen is er niemand die je daarvan af kan houden. Het riekt evenwel een beetje naar boerenbedrog en als je op een markt zit waar prijzen gemakkelijk vergeleken kunnen worden zal het je ook niet veel extra omzet brengen. Mijn idee is dat je altijd beter kan zorgen dat de klanten tevreden over je zijn want tegen mond tot mond reclame kan maar weinig op. Successen op de korte termijn helpen je op den duur zakelijk maar weinig verder of je moet die korte termijn successen steeds weten te herhalen en dat is moeilijker dan mensen gewoon waar voor hun geld te bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prijs die die je voor een product vraagt, als zelfstandig ondernemer, bepaal je zelf. Het is alleen raar dat je die prijs kunstmatig hoog wilt maken en dan een korting geven omdat je denkt dan meer klanten te krijgen.
Dat is misschien zo met producten, maar met diensten werkt dat anders.
Mensen zijn bereid om een bepaalde prijs te betalen als jij op papier EN in de praktijk kunt laten zien dat het dat geld waard is. Bij een te lage prijsstelling denken mensen dat het niets kan zijn en bij een te hoge is het soms te veel voor een dergelijke dienst. Het is uit te proberen wat je voor je product of dienst kunt vragen maar ook goed om eens om je heen te kijken wat collega's in jouw branche doen. Wat maakt dat jij meer, minder of hetzelfde kan vragen? Hoe voel jij je daarbij (vind jij jouw product dat geld waard) en zijn mensen bereid dat te betalen?