Ik ben 20, heb geen werk, geen geld voor een opleiding/rijbewijs & woon samen met mijn vriend, heb ik recht op een uitkering?

Er is geen werk in deze regio. Heb ik recht op een uitkering want ik en mijn vriend kunnen mijn zorgkosten niet betalen?
Kreeg vandaag een rekening binnen van 120,- of ik die even wil betalen.
Ik zit zonder werk en elke maand me vaste lasten betalen lukt al niet dus deze rekening word ook lastig om te betalen.

Zoals ik al zei is er geen werk in deze regio, vooral niet voor iemand die 20 is en geen papieren heeft. Heb geen rijbewijs dus kan niet verder weg naar werk zoeken, Bus is er wel in dit dorp maar als ik dan werk vind voor 20 uur in de week ben ik meer aan reiskosten kwijt dan wat ik er aan over houd.

Nou kan je niet zomaar een uitkering aan vragen en ze gaan er tegenwoordig ook niet meer van uit dat je als 20 jarige op jezelf woont dus komt ik met wat ik zelf gevonden heb geen reet verder..

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Mogelijk heb je wel recht op bijstand, maar het inkomen van je partner wordt dan bij jouw inkomen opgeteld, dit zorgt voor een lager bedrag in de bijstand.
Bent u 18, 19 of 20 jaar dan kunt u recht op bijstand hebben. Deze bijstand is minder hoog dan die voor mensen van 21 jaar en ouder omdat uw ouders nog financieel verantwoordelijk zijn voor u. Wel moet u gedurende vier weken na uw melding voor bijstand eerst zelf op zoek naar werk en opleidingsmogelijkheden.

Woont u samen met een andere meerderjarige? Dan is het mogelijk dat u met degene met wie u samenwoont als gehuwd beschouwd wordt. Dat heet een gezamenlijke huishouding. U krijgt dan samen bijstand volgens de norm voor gehuwden.

Aanvulling: bijzondere bijstand
Kunt u als gevolg van de lage bijstand niet voorzien in uw levensonderhoud en kunt u geen beroep doen op uw ouders, dan kunt u recht hebben op bijzondere bijstand voor (een gedeelte van) uw levensonderhoud Zie_wet. Dat kan in twee gevallen:

uw ouders hebben niet genoeg inkomen en eigen vermogen;
een beroep op uw ouders doen is niet mogelijk (bijvoorbeeld als de relatie tussen u en uw ouders zeer ernstig verstoord is of als uw ouders zijn overleden).
Let op:
Is de relatie tussen u en uw ouders zeer ernstig verstoord, dan zal de gemeente bekijken of uw ouders (een deel van) de bijzondere bijstand kunnen terugbetalen. Dat heet het verhalen van de bijstand Zie_wet.

Uw gemeente kan zelf de hoogte van de bijzondere bijstand bepalen.

Of je dus in aanmerking komt voor bijstand bepaald je gemeente, doe hier een aanvraag voor bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verhip je hebt gelijk ; tot hun 21e ben je als ouder nog onderhoudsplichtig tegenwoordig.....dus als je daar zelf niet aanklopt, zal de gemeente dat in jouw plaats doen als je bijstand aanvraagt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, als je dat niet wil, dan zal je verder moeten fietsen om een baan te vinden, ik heb er wel respect voor dat je het zelf wil doen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je eenmaal in de bijstand zit, zal je toch alles aan moeten nemen, dus al is het 20 km verderop, dan mag je niet weigeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/707 Gezien de leeftijd van JamieeeB is zij niet meer verplicht om naar school te gaan, maar jongeren van 20jaar zonder een startkwalificatie vallen onder de RMC-wet ( (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten) en dienen daar te zijn aangemeld. Ik weet niet of dat is gebeurd, maar dit kan men opvragen bij de gemeente. Jamie kan ook zelf contact opnemen met het RMC via 050 367 62 79 of mailen naar leerlingzaken@groningen.nl.
In veel gemeenten krijgen jongeren niet zomaar bijstand. Zij moeten werken of naar school. Dit heet een leerwerktraject. De meeste gemeenten maken voor iedere jongere een persoonlijk plan, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen naar school gaat of werkt.
Indien men bijstand aanvraagt, bespreek dan de situatie met de gemeente. Men dient men zich ervan bewust te zijn dat niet iedereen kan leren, er zijn nou eenmaal jongeren waarvoor leren erg moeilijk en belastend is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de waardevolle aanvulling JoanDArc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet zijn: Men dient zich ervan bewust te zijn ....
Waar "zij" geschreven is, kan natuurlijk ook "hij" staan.
Voor de rest weten wij niets over de fysieke gesteldheid van Vs, wij weten zelfs niet of Jaimie kan fietsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, iets verder moeten bussen dan :)
Als je met het OV naar je werk moet heb je recht op vergoeding van het volledige bedrag dat je aan kosten hebt. En ook nog belastingvrij (je hoeft dus geen inkomstenbelasting over deze vergoeding te betalen). Als je werkgever geen reiskostenvergoeding betaald dan kun je het achteraf terugkrijgen bij de jaarlijkse aangifte van de inkomstenbelasting. Dus als je met de bus naar je werk gaat kost je dat in principe nooit geld (hooguit moet je het voorschieten).

Ik weet niet of je ze al hebt maar zo te lezen kom je zeer waarschijnlijk ook nog in aanmerking voor diverse toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
via de belasting krijg je nooit alles terug
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt. De belastingdienst hanteert een vast bedrag, niet de werkelijke kosten. Dus werkgever laten betalen ;-) http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/openbaar_vervoer/u_reist_met_het_openbaar_vervoer_naar_uw_werk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je geen belasting betaald krijg je toch ook geen belasting terug?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien loont het dan om eens wel de inkomstenbelasting in te vullen ;-)
ronron1212
9 jaar geleden
Als je niets verdient krijg je ook niets terug Gilles111 van de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Niet als ze werkeloos thuis zit. Maar dan heeft ze ook geen reiskosten die ze terug kan vragen van de belastingdienst. Maar als ze gaat werken en reiskosten heeft dan natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Niet als ze werkeloos thuis zit. Maar dan heeft ze ook geen reiskosten die ze terug kan vragen van de belastingdienst. Maar als ze gaat werken en reiskosten heeft dan natuurlijk wel.