Ik heb als zzp-er een opslagruimte voor mijn materiaal laten plaatsen in mijn achtertuin. Mag ik deze kosten aftrekken van mijn winst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

De schuur / opslagruimte behoort tot uw woning en kan dus als werkruimte kwalificeren. Sowieso is kantoorruimte te beschouwen als werkruimte. Oefen je een speciaal beroep uit, ben je bijvoorbeeld kunstenaar en je hebt een atelier aan huis dan kwalificeert dit ook als werkruimte. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een werkplaats, een ruimte voor opslag, een ruimte voor het voeren van vergaderingen en bijvoorbeeld voor het uitvoeren van behandelingen.

Maar om voor kostenaftrek in aanmerking te komen dient er minimaal 30% van al deze inkomsten verdiend te worden in uw werkruimte - de opslagruimte dus. Dat zal bij u niet het geval zijn, dus de kosten van de opslagplaats zijn niet aftrekbaar.

De Belastingdienst verwoordt het als volgt (informatie vanuit het belastingprogramma):
Als u niet ergens anders een werkruimte hebt, moet u minimaal 30% van het totaal van uw winst uit onderneming, belastbaar loon (inkomsten uit loondienst, pensioen en uitkeringen) of belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden, in de werkruimte verdienen. Ook moet u minimaal 70% van uw totale inkomsten in of vanuit de werkruimte verdienen.

----------------------------------------------------------------------------------------
Er is echter ook een andere interpretatie mogelijk. Het Belastingprogramma geeft de volgende informatie:
Zakelijke kosten mag u helemaal aftrekken.
Dit zijn kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw werk.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, dat mag je mag als ondernemer alle kosten aftrekken die 'dienstbaar' zijn aan het bedrijf.

Als je dat doet, moet je die opslag wel puur zakelijk gebruiken en dus niet (ook) gebruiken voor je fiets, tuinmeubelen en andere zaken die niet 'zakelijk' zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@iHave:
Het is gebruikelijk in een antwoord een bron te vermelden.
Die door jou gebruikte bron heb ik even opgezocht:
http://victormundi.com/welke-bedrijfskosten-zijn-aftrekbaar-zoals-inschrijving-kvk-software-en-studiekosten/ Je antwoord is wat gemakzuchtig. Bijvoorbeeld: zijn de materialen gebruikt voor het maken van de opslagruimte aftrekbaar?? De bron vermeldt verder:
Geheel aftrekbaar:
Huur en inrichtingskosten van een zelfstandig zakelijk deel van een privéwoning (alleen als je een aparte ingang, sanitair, etc. tot je beschikking hebt en je minimaal 70% van je inkomen op die plek verdient). Gedeeltelijk aftrekbaar
Alle kosten in verband met een werkruimte in de eigen woonruimte, zoals de levering van energie. De regels hiervoor zijn ontzettend ingewikkeld. Hier voor kan je het beste een finacieel adviseur raadplegen. Bij de beantwoording van de vraag zal dus eerst gedefinieerd moeten worden of de opslagruimte als werkplek dient te worden gekwalifideerd. Dan krijg je te maken met de 70/30 regel.
Het tweede gekopieerde stukje laat al zien dat deze op het oog 'gemakkelijke' vraag zo zijn haken en ogen heeft.