Inkomstenbelasting wijziging in voorraden gereed product en onderhanden werken, hoe vul ik dat in?

Ik heb een kleine sieraden onderneming waarbij ik veel sieradenonderdelen heb om sieraden mee te maken. Nu vroeg ik mij af hoe ik dit invul op mijn inkomstenbelasting. Tel ik dan alle uitgaven aan onderdelen bijelkaar op en zet dat als positief getal neer?

11 maanden geleden
1.5K
ronron1212
11 maanden geleden
Je inkomsten aangifte gaat over je inkomsten niet over je voorraad laat iemand die hjer kennis van heeft je aangifte doen
anoniempje128
11 maanden geleden
Heeft u ooit inkomstenbelasting gedaan als zzp'er?
ronron1212
11 maanden geleden
Je moet een jaarrekening maken om je winst en verlies te kunnen opmaken.
tinus1969
11 maanden geleden
Mss moet je dit ietsje gedetailleerder uitleggen @ronron1212
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Controleer eerst of je voor de belastingdienst een ondernemer bent. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/hulpmiddel-checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting
Als blijkt dat de belastingdienst je als ondernemer ziet: U doet aangifte inkomstenbelasting en vult daarbij uw inkomsten in als 'Winst uit onderneming'.
Er zijn voor (beginnende) ondernemers mogelijk nog aftrekposten. Check de site van de belastingdienst.
Of, als je ondernemer bent, kies voor iemand die kennis van zaken heeft en het voor je invult.
ronron1212
11 maanden geleden
@tinus1969 als iemand deze vraag stelt kan ik geen geen cursus boekhouden en inkomsten belasting geven
tinus1969
11 maanden geleden
@ronron1212 ff genuanceerd, op een bepaalde manier is dat wel de vraag ‘een basiscursus boekhouden’. Dus bv een link naar waar dit soort basisprincipes staan uitgelegd zou de vraagsteller helpen.
Thecis
11 maanden geleden
@ronron1212
Er moet inderdaad een jaarrekening gemaakt worden. De balans van het bedrijf(je) is onderdeel van die jaarrekening en daarvoor moet je wel degelijk weten wat de voorraad is (want dat is onderdeel van je balans). Dus ik snap niet helemaal waarom aangegeven wordt dat het niet gaat over de voorraad.
Ik ben het wel helemaal met je eens dat er wellicht iemand moet helpen hiermee. Ik ben het echter ook eens met Tinus1969 dat we hier zijn om te helpen en dat mensen met kennis hier op het platform aanwezig zijn juist om hun kennis te delen. Een korte samenvatting van het proces zou hierbij helpen alsmede een verwijzing naar waar het uitgebreider staat. Niet iedereen is in staat om meteen een boekhouder in te huren (bijvoorbeeld bij een klein / opstartend bedrijfje).
ronron1212
11 maanden geleden
Om de inkomsten aangifte niet daar gaat het om inkomen. Als iemand er niets van snapt is dat een uitleg die veel te veel tekst kost een opleiding dur toch snel een paar dagen voor een beetje basis boekhouden en dat is dan nog weinig @Thecis
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Terwijl het juist voor een klein startend bedrijf goed kan zijn om wel een specialist in te schakelen. Ten eerste omdat degene met het bedrijf waarschijnlijk wel andere prioriteiten heeft met het oog op het bedrijf. Ook is het voeren van een boekhouding voor velen het laatste waar ze behoefte aan hebben. Kost ze te veel tijd en energie. Levert ogenschijnlijk niks op. Tot de belastingdienst aanklopt voor het doen van aangifte.
Daarnaast zijn er de nodige fiscale regels, voordelen die juist voor starters gelden. Om die allemaal zelf uit te zoeken, kost erg veel tijd. Laat een specialist dat doen. Een goede verdient zichzelf terug. Financieel en/of de besparing aan tijd en ergernis.
tinus1969
11 maanden geleden
Ik weet uit de eerste hand dat veel kleine zzp-ers de boekhouding zelf doen en ook zelf kunnen doen, zeker mbv programma’s als Moneybird. Dat kost tijd, maar geeft ook veel beter inzicht. Boekhouders lopen vaak achter, zijn bv nu bezig met jaarrekening 2021, en hun adviezen zijn vaak weinig specifiek en - obv wat ik hoor - geregeld fout.
ronron1212
11 maanden geleden
@tinus1969 boekhouden is een vak en iemand zonder enige kennis krijgt dat niet goed zeker niet de btw administratie.
tinus1969
11 maanden geleden
@ronron1212 dat is achterhaald. Een zzp-er kan met boekhoudprogramma’s als Moneybird (er zijn er meer maar deze ken ik toevallig) veel zelf. Btw wordt pas lastig als je bv BTW verlegd moet toepassen ivm verkoop buiten NL.
ronron1212
11 maanden geleden
@Tinus1969 het zal wel maar die programma's vertellen je niet alles en boekhouden ken meer dan een factuurtje het boeken moet goed gedaan worden en of de btw verlegd wordt dat is niet zo moeilijk.
Thecis
11 maanden geleden
@ronron1212
Bij een (zeer) kleine onderneming (waar het hier alle blijk van heeft) geef je o.h.a. de omzet vanuit het bedrijf op als inkomsten uit andere bronnen. Weinigen zullen direct een BV hiervoor oprichten, maar wel een eenmanszaak. Dan heb je die balans en winst en verlies rekening wel nodig.
En als je klein bent, kan je gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling en hoef je je dus ook niet met de BTW aangifte rekening te houden. En ja, boekhouden is een vak apart. Fabrieksboekhouding met meerdere grootboeken e.d. is ook heel ingewikkeld. Maar ik gok dat dat niet nodig is voor de vraagsteller. Dan kan je af met de simpele manier (en ja, die moet wel correct zijn. Dat kan je met een paar aanwijzingen en wat zelfstudie vrij gemakkelijk doen.
tinus1969
11 maanden geleden
@ronron1212 nogmaals, er zijn zat zzp-ers die zelf de boekhouding doen. Dat gaat goed.
erotisi
11 maanden geleden
https://adiladministratie.nl/kennisbank/inkomstenbelasting/winst-uit-onderneming-vs-resultaat-uit-overige-werkzaamheden/#:~:text=2.-,Wat%20zijn%20de%20verschillen%3F,verwerk%20je%20de%20zakelijke%20inkomsten. https://www.rendement.nl/inkomstenbelasting/nieuws/het-verschil-resultaat-uit-overige-werkzaamheden-en-winst-uit-onderneming.html
ronron1212
11 maanden geleden
@Thecis omzet is geen winst omzet is alles wat je verkocht hebt hier gaan zo en zo de inkoopkosten nog vanaf en de overige kosten dus zo simpel is het dus niet Daarnaast zijn er nog wat andere zaken die hierop betrekking hebben
Thecis
11 maanden geleden
Sorry, je hebt gelijk. Ik had niet omzet moeten zeggen, ik had winst uit onderneming moeten zeggen wat o.a. bestaat uit omzet minus kosten.
Heel erg moeilijk is het nu ook weer niet. Bottomline is dus wel dat je voor het invullen van de inkomstenbelasting voor een kleine onderneming dus o.a. de balans nodig hebt.
ronron1212
11 maanden geleden
Plus een winst en verlies rekening @Thecis
Thecis
11 maanden geleden
@ronron1212
Ik zei toch onder andere? In mijn reactie hierboven had ik de winst en verliesrekening al genoemd. Maar we zijn het er dus over eens dat je die gegevens wel degelijk nodig hebt om de inkomstenbelasting te doen omdat het valt onder de inkomsten uit andere bronnen. Dus de voorraad van de vraagsteller is dus eigenlijk wel degelijk nodig.
(ervan uitgaande dat het inderdaad een kleine(re) onderneming betreft).

Geef als eerste antwoord