Hoe kan ik zorgen dat ik minder uitgeef?

Ik heb veel onnodige uitgaven aan onbelangrijke dingen zoals eten enz, het meeste eet ik niet eens zelf op maar deel ik uit. Ik ben 15 jaar en heb in de afgelopen week 50 euro uitgegeven, dat is toch niet normaal? Ik kan er op een of andere manier niet mee stoppen. Als iemand weet wat ik hieraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (9)

Dat is idd niet normaal ;).

Zorg er in iedergeval dat je niet zo veel geld op zak hebt! Dan is het heel simpel , je kúnt niet veel uitgeven, en het is nog een veiliger ook.

Dan moet het wel om contanten gaan, wat mij waarschijnlijk lijkt gezien je leeftijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu trouwens dat er al een soort gelijke vraag is gesteld, wellicht vind je hier een bevredigend antwoord? http://www.goeievraag.nl/vraag/zorg-minder-geld-uitgeef-ah.198502
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je minder tijd hebt om geld uit te geven, neem een tijdsintensieve hobby of een flink bijbaantje.
Pin één keer per week een vast bedragje en stop verder je pinpas ver weg zodat je niks meer kunt kopen.
Blijf uit de buurt van plekken waar je geld uit kunt geven, ga niet de stad in of naar het snoepwinkeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
open bij een andere bank een bankrekening, stort op deze rekening bijvoorbeeld iedere week automatisch 5 euro, dat pasje gebruik je voor de onzin dingen, het andere pasje laat je thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een baan, of 2.
dan kan je makelijk 50 euro per week uitgeven
of, je zegt dat je moet sparen ofzo, en dan ook nog werkt, dan heb je veel meer inkomsten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een spaarrekening waar ik pas bij kan op mn 18e, als je daar af en toe geld op stort; heb je én veel geld als je 18 bent, én je geeft niet zo heel veel uit (als het goed is dan haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pin elke week €20. Geef dan je pasje aan een van je ouders.
Koop alles contant van die €20.
Bedenk bij ALLES wat je koopt: "heb ik dit wel nodig? En wat ga ik er mee doen?' Is het antwoord op de 1ste vraag "nee", en op de 2de vraag: 'weet ik (nog) niet", koop het dan niet.

Heb je echt iets nodig waarvoor je je pas moet gebruiken, overleg dan met je ouders. Zij kunnen beoordelen of het nodig is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft aan dat je het meeste niet eens zelf opeet. Ik zou zeggen, stop 2 euro in je broekzak en laat de rest thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk altijd naar je ouders stappen en hen dit probleem voorleggen, inclusief jouw voorstel om het op te lossen: zij pinnen wekelijks voor jou een bedrag om vrij te besteden en de rest bespreek je eerst met hen.

Dat geeft je een beetje externe discipline (die je blijkbaar zelf nog niet hebt), waardoor je gedwongen wordt je uitgaven te wijzigen.

Bovendien...als je dit zou doen zullen je ouders diep geschokt zijn door de mate van volwassenheid die je in dit probleem toont. Dat kan alleen maar goed uitpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou je eens af kunnen vragen waarom je zoveel koopt voor anderen. Zo te lezen gaat daar veel van je geld in zitten. Wil je dat ze je aardig vinden of om er bij te horen? Het is voor je vrienden fijn dat je zo gul bent en kunnen delen is een heel goede eigenschap.

Pas er wel voor op dat het niet ten koste van jezelf en van je financiën gaat. Je bent goed zoals je zelf bent en dat zou niet af moeten hangen van hoeveel je uitdeelt.

Als je beter weet waarom je zoveel geld aan anderen uitgeeft, kun je er wellicht wel beter mee stoppen.

Veel succes in ieder geval!