Kan een werkgever een ontslagvergunning voor een werknemer krijgen zonder dat de werknemer daarvan op de hoogte is?

Ik weet dat je nooit moet tekenen als het ontslag wordt aangezegd maar ik vraag me af of de werkgever als het ware alles alle in kannen en kruiken kan hebben, dus al toestemming heeft, en de werknemer alleen nog maar formeel protest aan hoeft te tekenen. maar dat het dan eigenlijk al een verloren zaak is...
En wanneer krijgt iemand een ontslagvergoeding? Ik weet alleen dat je het niet bij ontslag op staande voet krijgt maar wanneer is het nog meer niet of juist wel het geval?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je werkgever via het UWV een ontslagvergunning aanvraagt hoeft hij je dat niet te zeggen, maar het UWV neemt contact met jou op, dus je komt er toch wel achter.
Krijgt je werkgever de ontslagvergunning is het inderdaad al een verloren zaak, de rechter heeft dan immers al een uitspraak gedaan.
Je hebt recht op een ontslagvergunning als je niet verwijtbaar wordt ontslagen, bv bij een re-organisatie. Maar ook als jou ontslag wordt aangezegd door niet goed functioneren, terwijl je daar nooit op bent gewezen. Werkgevers moeten dit goed documenteren en een dossier opbouwen. Verslagen van functioneringsgesprekken moet je ook altijd zelf lezen en ondertekenen.
Wordt je op staande voet ontslagen om dringende reden zoals bv diefstal heb je er uiteraard geen recht op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee ,bij ontslag via de kanton rechter ,of CWI altijd hoor en wederhoor ,zelfs bij ontslag opstaande voet als jij daar beroep tegen aantekent . Ja wanneer wel vergoeding ,makkelijk gezegd als het ontslag jouw niet verwijt baar is . Wanner niet (weer heel kort door de bocht)wanner werkgever er alles maar dan ook alles aan gedaan heeft om jou binnen boord te houden , door je te waarschuwen , door je trainingen en begeleiding tegeven en een goed werkgever tezijn .alles op papier (Dossier op bouw ) en op economische gronden (ja waar niks is ) .vaak het beste zoek een andere baan ,of je ontslag moet echt onterecht zijn .maar weet je dat je niet geschikt ben of was en kan je ergens anders werken doe het . Ga voor info naar het CWI ,of raadpleeg je vak bond .succes . Ps bij ao Bep tijd hoeft er geen ontslag procedure plaats tevinden gewoon einde verhaal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het CWI bestaat niet meer. Het is sinds circa 3 jaar gefuseerd met (overgenomen door) het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.