Kun je met terugwerkende kracht je aanvullende stufi lenen omdat inkomen vader nog onbekend is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Onderstaand de informatie die de DUO-IB groep hierover geeft:

Tijdig aanvragen

Vraag op tijd je studiefinanciering aan: drie maanden vóór je 18 wordt. Als je ouder bent dan 18 jaar: drie maanden voordat je opleiding begint. Dan ontvang je je studiefinanciering en OV-studentenkaart op tijd.

Je kunt nooit achteraf studiefinanciering aanvragen. Als je vóór 1 oktober 18 jaar bent geworden, maar je vraagt pas na 1 oktober studiefinanciering aan, dan ben je te laat. Vraag je in dat geval bijvoorbeeld studiefinanciering aan op 18 oktober, dan krijg je het pas met ingang van de maand november. Je kunt je OV-kaart dan ook pas op z’n vroegst in november ophalen.

Toegevoegd na 20 minuten:
'De DUO-IB groep kent wel een hardheidsclausule voor onredelijke situaties waarin de wet niet voorziet. Misschien kunt u in uw situatie een beroep doen op de hardheidsclausule.

De informatie luidt als volgt:
Hardheidsclausule
De hardheidsclausule is een artikel in de wet dat DUO de mogelijkheid geeft om beslissingen te nemen die afwijken van de wet. Er kunnen namelijk altijd situaties bestaan waarmee de wet geen rekening heeft kunnen houden. Is een beslissing naar jouw idee onredelijk en niet de bedoeling van de wet, dan kun je een beroep doen op de hardheidsclausule.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo en wederom bedankt voor je reactie.
Mijn vraag was onvolledig; de studerende kinderen hebben zeker op tijd destijds hun studiefinanciering aangevraagd ( basisbeurs altijd ontvangen ) maar door een ondeugdelijke financiële administratie van hun vader, is sinds jaren zijn inkomen nog niet vastgesteld en de hoogte van de aanvullende beurs niet te bepalen ( zie mijn eerdere vraag hierover ) Mijn kinderen lopen al respectievelijk 4 jaar en 1 1/2 jaar hun aanvullende beurs mis. Je attendeerde mij op de mogelijkheid van ' lenen' van de aanvullende beurs in afwachting van bekendmaking inkomen vader. Mijn dochter heeft her en der schulden opgebouwd ( de gemiste aanvullende beurs ) Mijn vraag, kan zij met terugwerkende kracht de aanvullende beurs op een lening zetten en als inkomen bekend is het met DUO verrekenen ?
( inkomen vader is op minima niveau, verwachting is dat er geen ouderbijdrage gevraagd word )
fisbel
12 jaar geleden
In de brochure: Alles over studiefinanciering is uitgebreide informatie te vinden over allerlei zaken die bij studiefinanciering een rol kunnen spelen. Eén van de hoofdstukken is: weigerachtige ouders / problemen met je ouders - hoofdstuk 9.2 Hier is te lezen hoe te handelen als een ouder of ouders niet mee willen werken aan het terugsturen van het formulier: Opgave Oudergegevens. Lees hieronder: Soms willen of kunnen ouders niet meewerken aan het terugsturen van het formulier Opgave Oudergegevens. Je kunt dan een beroep doen op de regeling ‘weigerachtige ouders’. Er zijn dan twee mogelijkheden. Je kunt DUO vragen om:
• het inkomen van je ouder(s) op te vragen
• het inkomen van je ouder(s) buiten beschouwing te laten bij het berekenen van de aanvullende beurs. ---------------------------------------------------------------- U schrijft: mijn dochter heeft her en der schulden opgebouwd. Maar is er (destijds) wel een beroep gedaan op de regeling 'weigerachtige ouders' En heeft zij ook een studieschuld opgebouwd bij de DUO-IB groep? De bij de DUO-IB groep uitstaande schuld kan in uw situatie verrekend worden met de aanvullende beurs. Maar die aanvullende beurs moet dan wel eerst worden toegekend. Leest u ook nauwkeurig de informatie in de brochure voordat u weer contact opneemt de DUO-IB groep.
http://www.ib-groep.nl/Images/2617_tcm7-13447.pdf