Hoeveel belastingen betaal je op binaire opties (winst) in Belgie?

Je hoort al maar vaker dat je snel en veel geld kunt verdienen met binaire opties. Maar omdat dit online is worden ook alle transacties geregistreerd.
Dus je mag dan nog zo gemakkelijk winst maken, vroeg of laat komt de fiscus bij je aankloppen.
Dus ik had graag geweten hoe dit juist zit met de wetgeving.
Moet we de winsten aangeven in de personenbelasting? (ook al zijn dit buitenlandse sites?) Wordt er al een btw afgehouden bij het terugstorten?
...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het volgende geldt in ieder geval voor Nederland en Amerika en ik ga er van uit dat dit ook voor België geldt.

Tegenwoordig hoef je geen belastingen te betalen over winst/verlies op het gebied van aandelen of opties, tenzij je een aanmerkelijk belang hebt in een organisatie. Winst is dus niet belast, om de simpele reden dat wanneer winst belast wordt er vanzelf verlies kan worden afgetrokken van de belasting. In Amerika is hier ooit een grote zaak over geweest, er was een handelaar die een redelijk groot bedrag verdiend had met zijn effecten en de fiscus klopte bij hem aan om daar belasting over te betalen. Hij deed dit en voerde daarna aan dat hij dan ook zijn verliezen zou kunnen aftrekken en dit is uiteindelijk door de hoogste gerechtelijke instantie goedgekeurd. Hij had ook veel meer verloren dan dat hij had gewonnen, dus uiteindelijk heeft hij daar een enorm voordeel mee behaald.

Overigens lijken binaire opties enorm interessant, maar je moet onthouden dat het niet meer is dan gokken. Ik ben er zelf ook mee bezig, maar soms is het wel erg slecht voor je hart.

Veel succes met de opties!