Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben medewerkers/employees van een bank geheimhoudingsplicht?

Bij een bezoek aan de bank i.v.m. een vraag of informatie wordt er meestal gevraagd naar het rekening nummer. Krijgen zij dan inzage in de rekeningen die zijn afgesloten? Betaal én spaarrekening?

Stel er is een vraag over de spaarrekening, zijn de medewerkers dan gebonden aan een geheimhoudingsplicht of kunnen zij deze inzage delen met anderen delen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het verschilt per medewerker. Degene aan de balie vraagt jouw rekeningnummer, puur om jouw gegevens te kunnen inzien. Deze kan niet zien hoeveel jij op jouw rekening hebt staan.
Dit kunnen alleen de zogenaamde financiële adviseurs, degene die gaan over het vermogensbeheer en die de bevoegdheid en kennis hebben om bv een lening of een hypotheek te verstrekken cq advies te geven.

Over de het delen van informatie zit een beperking op. Ze mogen niet vertellen hoeveel iemand bezit of hoeveel schuld iemand heeft, echter wel de reden waarom iemand bv geen hypotheek kan krijgen. Bv: Salaris is niet toerijkend, er is een negatieve BKR registratie etc.
Ze mogen niet aan bv een "lagere" medewerker vertellen waarom er een negatieve BKR registratie is. Maar dus wel dat deze aanwezig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Binnen een bank is er een strenge autorisatieregeling. Hieraan zijn de medewerkers gebonden. Daarnaast welk belang hebben medewerkers erbij individuele rekeningnummers en namen te onthouden ze zien er honderden per dag. Maar ze mogen er niet over praten als het niet werk gerelateerd is.
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen die honderden kunnen zich bekenden of zelfs VIP's zitten. In dorpen kent iedereen elkaar wel.
ronron1212
14 jaar geleden
ja en heeft het dan meer betekenis. Een bankmedewerker zal daar echt niet over praten.
Jazeker, zij moeten hiervoor meestal een verklaring ondertekenen dat zij datgene wat zij weten over anderen zoals gegevens mbt geld op de rekening niet met iemand anders mogen delen. Zij kunnen dus op rekeningen "kijken" naar het saldo etc. Wanneer iemand anders dan de rekeninghouder naar de bank opbelt voor informatie mag dit niet doorgegeven worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het wel, ik heb in een winkel gewerkt, en in mijn contract stond, dat ik geen informatie over de klanten of het bedrijf naar buiten mocht brengen, zoiets zal bij banken ook wel geregeld zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij een bank komt te werken, teken je ook voor geheimhoudingsplicht. Houd je niet aan het protocol dan kun je ontslagen worden. Er wordt ook bekeken hoe jij werkt en of je discreet bent. Ik werk zelf op een afdeling waar ik mensen hun saldo kan inzien, maar ik mag geen saldo informatie geven door de telefoon. Verder houd ik alles wat op het werk gebeurd voor mijzelf. En doen die getallen wat ik voor mij ziet niets, het is immers mijn werk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je het delen van gegevens met mensen binnen de bank, of met mensen buiten de bank.

Gegevens zullen niet snel naar buiten komen, aan die regels houden de meeste medewerkers zich wel.

Binnen een bank zijn er ook regels, met betrekking tot het delen van informatie. Maar daar wordt in de praktijk nogal eens makkelijk mee omgegaan. Als particulier heb je daar geen last van maar bedrijven wel.

Voorbeeldje uit de praktijk, tijdens een studentenbaan meegemaakt op de afdeling:
Informatie van de ene klant mag niet gebruikt worden om een lening voor een andere klant te beoordelen.
Bijvoorbeeld als de ene klant een bedrijf overneemt van de andere klant. Vaak heeft een bank dan meer informatie dan de overnemende partij.
De bank weet dat het bedrijf minder waard is dan wat er voor betaald gaat worden en wil dus de lening niet goed keuren. Maar officieel bestaat" die informatie niet. Probeer dan maar eens een reden te verzinnen om de lening niet goed te keuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing