Wat zijn de gevolgen als America aan zijn schuldenplafond kom?

Hoop dat het in de goeie categorie staat.
Dit vroeg ik me af en wat zijn dan evt. gevolgen in Nederland.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het schuldenplafond niet wordt verhoogd zullen de VS te weinig geld hebben om om b.v. salarissen als voor soldaten te betalen en ook voor andere rekeningen.
Als dat zou gebeuren krijgen handelaren minder vertrouwen in het land en dat geeft dan weer een kettingreactie; de beurskoersen zullen kelderen en de dollar wordt minder waard en mensen zullen hun hand op de knip houden wat voor ons betekent dat we minder kunnen exporteren. Het zou voor de hele wereld een flinke stagnatie op kunnen leveren; een wereldwijde crisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het rare van het schuldenplafond is dat de Amerikanen dit aan zichzelf opleggen! Heel veel andere landen, waaronder Nederland, hebben niet zo'n plafond. Voor de Amerikaanse regering betekent het dan dat ze niet meer mogen uitgeven (ambtenaren salarissen, pensioenen, subsidies, rente op schulden etc.) dan ze binnen krijgen (belastingen), dus dat ze dan zullen stoppen met het betalen van die pensioenen en salarissen. Overheidsgebouwen zullen dan veel korter open zijn, vuilnis minder opgehaald enz. schat ik in. Het allerlaatste wat ze zullen gaan doen is stoppen met terug betalen van de rente op schulden, want dan zakt hun rating van AAA naar AA+ of nog lager (zie bv Griekenland) en dan kost het hun nog veel meer om geld te lenen op de markt.