Ik ben nu al ruim een half jaar aan het kijken wat ik later wil doen. Ik ben nu 15 en moet dus een richting gaan kiezen. wat nu?

Ik heb de sector economie gekozen. Ik vindt het leuk om weg te gaan binnen- en buitenland. Nette kleding ben ik in geïnteresseerd en ben ook iemand die geld wil verdienen. Weet iemand iets voor me, of een site waar ik een test kan doen om te zien wat bij me past?
Bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor niveau doe je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Word er bij jou op school niks aan schoolkeuze begeleiding gedaan dan? Als ik jou was zou ik een keer een gesprek met je mentor aangaan..? Die is er voor bedoeld om hier in te begeleiden, anders met je ouders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga naar V6 en weet nog niet wat ik ga doen, behalve dat het iets met economie wordt :)
Rutge
12 jaar geleden
Huh? Ben jij iemand die graag geld verdient? Je bent de enige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik hoef niet veel geld te verdienen hoor als mijn werk maar leuk is! xD

Het beste antwoord

Dit is misschien wel een handige site die je kunt gebruiken:

http://www.intermediair.nl/overzicht/testen/welke-baan-past-bij-mij/19725/welke-baan-past-bij-mij.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beste,

Zeer goede vraag die u stelt en het doet me een plezier dat u op 15 jarige leeftijd hier toch al bij stil staat. Zoals u zelf zegt, is dit een moment waarin u een keuze moet maken welke richting u wil uit bewegen. Om nu al te bepalen wat u later als job zal uitoefenen is in feite onmogelijk, maar u kan wel gaan bekijken welke richting u uit wil en dit door middel van u vaardigheden en talenten te testen/bepalen.

Eerst zou ik u aanraden om zelf een keertje goed na te denken wat u graag doet en waar u tamelijk goed in bent, omdat ik van het principe ben dat een mens moet doen, het gene hij graag doet en waar hij goed in is (dit blijft namelijk het langste duren).

Hier zijn uiteraard hulpmiddelen voor zoals vaardigheid-en talent testen.

Neem eens een kijkje op carrierebank.nl, op de hoofdpagina onder de rubriek 'selectie instrumenten' (eerste kolom, meer naar beneden toe) daar vind u enkele interessante hulpmiddelen om u talenten, vaardigheden, en wil/graag te bepalen.

Ik heb de website toegevoegd als bron.

Geeft deze u geen voldoening, raad ik u aan om even op het net te surfen onder de zoekterm "vaardigheid en talent testen" of "vaardigheid testen" of talent testen".
Op die manier gaat u zeker wel enkele interessante dingen tegenkomen, die u uiteindelijk kunnen helpen om een goede beslissing te maken.

Maar maak u vooral niet te druk of geef u zelf niet te veel stress, er zijn bijzonder veel mensen die op 15 jarige leeftijd niet wisten wat ze zouden doen in het leven, laat staan dat zij op hun 15 jarige leeftijd hier al bij stil stonden.
De beslissing die u nu gaat/moet maken beslist zeker niet waar u later eindigt (ik zelf ben hier een voorbeeld van :-)).
Ik doe namelijk iets totaal anders dan ik gestudeerd heb.

Neem ook eens een kijkje op numoquence (op de home page, even op formulier drukken, en u naam en geboorte datum ingeven)(belangrijk hier ook is, om middelnaam of roepnaam, als u deze heeft, toe te voegen. Voorbeeld: Tom 'De lange' Verstrepen of Jozef 'Seppe' Verhaert). Dit geeft u een beeld van wie u bent, wat u wil en wat u mogelijkheden zijn. Maar hier geldt weer, dit is niet bindend, de toekomst zal zichzelf uitwijzen.

Hopelijk helpt deze informatie u een keuze te maken.
Met groeten