Niet zo vreemd dat je daar geen speciale antwoorden op vindt op Google. Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat er bij de Zwitserse banken andere dingen zijn misgegaan, dan bij Belgische, Duitse, Nederlandse of Franse banken.

Zwitserland is dan wel geen lid van de EU (men zegt wel eens dat ze het wel zijn, maar niet willen weten) maar is economisch sterk afhankelijk van de EU, en ze onderschrijven ook zo'n 80% van de verdragen.

Ook Zwitserse banken zullen dus waardeloos hypotheek-papier, met name uit de VS in hun bezit hebben. Bovendien beleggen en lenen alle banken in- en bijelkaar, en is het gewoon één groot netwerk. Niet voor niets is men zo bang dat als er één bank omvalt, er direct 10 omvallen. Ook zullen ze direct of indirect allerlei leningen hebben lopen in Griekenland, Portugal en Ierland.

M.i. kun je dus gewoon vaststellen dat er bij de Zwitserse banken niets anders mis is gegaan, dan bij andere Europese banken. Met name het al te lichtvaardig beleggen in allerlei onduidelijke en ingewikkelde zaken, en vooral geen enkel zicht meer hebben, op de zaken waarin je hebt belegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Duitsland is er juist wel informatie sinds daar de public banks het slecht deden maar private een stuk beter. Maar Zwitserland krijgt wel strengere eisen dan andere landen dus zou er wel wat voorgevallen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mij niet bekend, dat Zwitserse banken te maken krijgen met strengere eisen, maar ik geloof je graag.
Het zou me ook niet verbazen. Hoewel het unieke bankgeheim op zijn retour is in Zwitserland, willen ze daar toch graag dat vooral de banken (en de horlogemakers) het visitekaartje van het land zijn. Wat kaas is voor ons, bier voor de Duitsers, zijn banken voor de Zwitsers. Naar mijn bescheiden mening is dat dus gewoon om bovengenoemde speciale redenen, dat er extra strenge eisen komen, en niet omdat er bij die banken dingen zijn gebeurd, die in vergelijking met andere Europese banken uitzonderlijk zijn.
U zou deze vraag eens moeten stellen aan de heer Maarten Verheyen van Beurs.com. Deze gaat u wel een pasklaar antwoord kunnen bezorgen volgens mij. Ik ben zelf benieuwd naar het antwoord :).

Maar zoals men al als antwoord gegeven heeft, wsl dezelfde zaken/redenen als in een ander Europees land.
Te veel risico genomen met te veel centen en dan hun broek gescheurd :).