De reguliere Euromunten en vroeger ook de Guldenmunten zijn in drie metaalreeksen gemaakt. Zo heb je 1-2-5 cent van verkoperd staal. Daarna 10-20-50 cent van Nordic Gold en dan 1 en 2 Euro van koper-nikkel-messing. Daarbij moet per reeks de hogere waarden groter zijn dan de lagere waarden en ook moet de laagste waarde van een hogere reeks groter zijn dan de laagste waarde van een lagere reeks. Nu is de 50cent de grootste van de middelste reeks en daarmee groter dan de kleinste waarde van de hoogste reeks. Bedenk maar dat vroeger een dubbeltje ook kleiner was dan een stuiver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De munt van 50 eurocent is van goedkoper materiaal dan de 1 euromunt. Hierdoor is hij wel groter, maar in waarde de helft minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rutge
12 jaar geleden
Ja in waarde de helft minder snap ik, maar waarom moet ie dan groter zijn, ze kunnen m toch makkelijk kleiner maken en is ook geld besparend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord kun je dus vinden in het antwoord van HannesSlooba. +1