Wat is het verschil tussen het CWI, het UWV en een uitzendbureau?

Ik fiets bij mij in de stad heel vaak langs een gebouw met de tekst: CWI: Centrum voor Werk en Inkomen.
Ik was nieuwsgierig dus ging op internet opzoeken wat dit eigenlijk precies inhoud. Maar ik snap nog steeds niet goed wat het verschil is met een uitzendbureau? En wat is het verschil tussen het CWI en het UWV? Behalve dan dat gewone uitzendbureaus commercieel zijn en het CWI en UWV van de staat.

Wanneer gaat iemand nou precies naar een gewoon uitzendbureau, en wanneer naar het CWI? En wanneer moet je als werkzoekende nog naar het UWV dan? Of kan een werkzoekende naar allebei tegelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het UWV houdt zich kortweg bezig met de uitvoering van de werknemersverzekeringen waaronder het innen van de premies en de toetsing en uitbetaling van de aanvragen om een uitkering. De CWI functioneert als een soort loket voor de werknemer die een uitkering aanvraagt of werk zoekt. Zo is nu al geregeld dat de werknemer die werkloos is, zich inschrijft als werkzoekende bij de CWI en daar een WW-uitkering aanvraagt, terwijl het UWV de aanvraag beoordeelt en de uitkering uitbetaalt. Het verschil van het CWI en een gewoon uitzendbureau is dat je moet ingeschreven staan bij het CWI om in aanmerking te komen voor een WW uitkering die dan weer door het UWV wordt uitbetaald. Verder is een gewoon uitzendbureau commercieel zoals je al zei.

Bronnen:
http://www.uitzendbureau.nl/info/werknemer...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100