Wat is het verschil tussen het CWI, het UWV en een uitzendbureau?

Ik fiets bij mij in de stad heel vaak langs een gebouw met de tekst: CWI: Centrum voor Werk en Inkomen.
Ik was nieuwsgierig dus ging op internet opzoeken wat dit eigenlijk precies inhoud. Maar ik snap nog steeds niet goed wat het verschil is met een uitzendbureau? En wat is het verschil tussen het CWI en het UWV? Behalve dan dat gewone uitzendbureaus commercieel zijn en het CWI en UWV van de staat.

Wanneer gaat iemand nou precies naar een gewoon uitzendbureau, en wanneer naar het CWI? En wanneer moet je als werkzoekende nog naar het UWV dan? Of kan een werkzoekende naar allebei tegelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Het UWV houdt zich kortweg bezig met de uitvoering van de werknemersverzekeringen waaronder het innen van de premies en de toetsing en uitbetaling van de aanvragen om een uitkering. De CWI functioneert als een soort loket voor de werknemer die een uitkering aanvraagt of werk zoekt.
Zo is nu al geregeld dat de werknemer die werkloos is, zich inschrijft als werkzoekende bij de CWI en daar een WW-uitkering aanvraagt, terwijl het UWV de aanvraag beoordeelt en de uitkering uitbetaalt.
Het verschil van het CWI en een gewoon uitzendbureau is dat je moet ingeschreven staan bij het CWI om in aanmerking te komen voor een WW uitkering die dan weer door het UWV wordt uitbetaald.
Verder is een gewoon uitzendbureau commercieel zoals je al zei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dankjewel! Dus het CWI helpt je zeg maar werk zoeken, en het UWV doet dat niet? Moet je eerst bij het UWV ingeschreven staan voor je naar het CWI gaat, of andersom, of allebei tegelijk? En mag je bij een commercieel uitzendbureau en het CWI tegelijkertijd ingeschreven staan? En heb je dan nog recht op een uitkering, als je óók bij uitzendbureau ingeschreven staat? Sorry voor alle vragen ;-) Ik ben gelukkig nog nooit in de positie geweest dat ik 1 van de 3 nodig had, maar vind het erg interessant om te weten.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja je kan bij een uitzendbureau ingeschreven staan want je bent werkzoekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rinke, je moet je inschrijven bij het CWI maar je kunt al daarvoor ingeschreven staan bij het UWV alleen krijg je pas een ww uitkering als je bij het CWI ingeschreven staat.
Je mag uiteraard ingeschreven staan bij een uitzendbureau, ja houdt dan gewoon je uitkering. Sterker nog, het CWI moedigt het aan om je in te schrijven bij een uitzendbureau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dankjewel voor de duidelijke uitleg! :D Ook ronron1212 bedankt voor de toevoeging :-)