Krijg ik loonheffing terug?

Ik ben 16 en heb 2 baantjes. Bij mijn ene baan heb ik natuurlijk de loonheffingskorting aan staan en dus bij de andere baan niet. Wel verlies ik daardoor ‘veel’ loon, zou vorige maand 300 krijgen maar kreeg 180 (120,- aan loonheffing) en vind het toch best zonde om ‘zo veel’ te werken voor niet ‘veel’ geld in verhouding. Wel heb ik op sommige plekken gelezen dat je loonheffing kan terug krijgen als dat meer dan 18 per maand is. Maar telt dat ook als je 2 baantjes hebt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.3K
crispy
4 jaar geleden
Loonheffing is een belasting die is gebaseerd op een jaarinkomen, maar dan teruggerekend naar een maandinkomen. Wat je hebt bij twee banen is dat de loonadministrateur van elk bedrijf de verplichting heeft om loonheffing achter te houden op basis van de informatie van het eigen bedrijf en de fiscus. Je kunt bij het ene bedrijf geen aangepaste loonheffing krijgen op basis van wat er bij het andere bedrijf gebeurt. Wel kan je aan het eind van het jaar aangifte doen bij de belastingdienst en dan blijkt vanzelf hoeveel geld je nog terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit ligt volledig aan je totale jaarinkomen. Als je per jaar iets van 6.000 bruto verdient, dan hoef je geen belasting te betalen en krijg je alles terug. Daarboven moet je een klein beetje belasting betalen. Je moet hiervoor wel aangifte doen!

Antwoorden (2)

Gewoon belastingaangifte doen over 2019 straks. Dat is de veiligste manier. Dan wordt heel je inkomen en alle andere zaken opnieuw doorgerekend en krijg je alsnog belasting terug als die "nu" te veel is ingehouden.

Overigens is het bedrag dat nu is ingehouden niet bijzonder; wen er maar vast aan dat (zeer globaal gerekend) 1/3 deel van je fiscale loon naar de belasting gaat. Bij mensen met een feestinkomen nog meer.
Computoon
4 jaar geleden
Anders dan wat ik in het reeds geplaatste antwoord lees, is de inhouding van € 120 aan loonheffing op een bruto bedrag van € 300 veel te veel. Waarschijnlijk gaat het hierbij om de inhouding van loonheffing en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Dan kom je redelijk in de buurt.

Het bedrag aan loonheffing (al dan niet na toepassing van de heffingskortingen) wordt op het loon ingehouden. Voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet wordt soms compensatie verleend.

Voor het berekenen van de af te dragen belastingen en premies maakt de werkgever gebruik van de door de Belastingdienst ter beschikking gestelde tabellen. In jouw geval zal het zeer waarschijnlijk gaan om de maandtabel.

Een werkgever is verplicht om over loonbetalingen loonheffing en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet af te dragen aan de Belastingdienst.

Ik lees dat jij twee werkgevers hebt. Bij een van deze werkgevers worden de heffingskortingen toegepast. Bij jou gaat het dan om de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.
Mocht het jaarinkomen van deze werkgever meer dan rond de € 6.200 bedragen, dan vindt de maximale toepassing plaats van de heffingskortingen.

De heffingskortingen bedragen nooit meer dan de verschuldigde loonheffing. Bedraagt het jaarsalaris van je eerste werkgever (beduidend) minder dan de genoemde € 6.200, dan vindt geen volledige aanwending plaats van de (maximale) heffingskortingen. Het niet benutte deel wordt bij het doen van aangifte voor de inkomstenbelasting “doorgeschoven” naar het van jouw tweede werkgever genoten inkomen. Dit kan betekenen dat je vervolgens recht hebt op teruggaaf van inkomstenbelasting wegens te veel ingehouden loonheffing/voorbelasting.

Tot zover de gangbare regeling.

Ik vermoed echter dat jij nog student/scholier bent en onder de studenten- en scholierenregeling valt. In dat geval is de door jou vermelde inhouding veel te hoog. Je zult echter zelf je werkgevers moeten verzoeken om toepassing van genoemde regeling.

Zie voor informatie m.b.t. de studenten- en scholierenregeling de website van SalarisNed.

Zie voor de “Model opgaaf gegevens voor de loonheffing (studenten- en scholierenregeling)” de website van de Belastingdienst.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt ik ben/was nog scholier. Heb net examens gehad maar dat heeft als het goed is geen invloed op iets toch? Sowieso is het zo dat ik bij mijn 1e werkgever minder dan 6200 per jaar verdien. Zit eerder rond de 4000/5000, in die richting.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En qua kosten van mijn 2e werkgever stond er dit op de site (wat ik zou ontvangen):
273,47 aan uurloon
29,92 aan reiskosten
Totaal 303,39 Nu stond er dit op mijn loonstrookje: T(otaal) * C(umulatief)
Salaris op uurbasis (T) 233,36 * (C) 276,06
Vakantiegeld (T) 20,27 * (C) 23,98
Vakantie uren (T) 20,03 * (C) 23,70
Loonwerknemersverzekering (T) 273,66 * (C) 323,74
Loonheffing (basis 273,66) (T) -100,99 * (C) -118,99
Subtotaal (T) 172,67
Reiskosten (T) 29,92 * (C) 29,92
Uit te betalen (T) 202,59 * (C) 234,67 Uiteindelijk heb ik 192,59 ontvangen. * staat nergens voor, is voor onderscheiden tussen T en C
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoop dat dit duidelijk genoeg is. Kan geen afbeeldingen uploaden of er spaties tussen doen
LammertdeHaan
4 jaar geleden
Bij een jaarinkomen van € 4.500 bedraagt de loonheffing c.q.inkomstenbelasting/PVV 36,55% is € 1.645. Je hebt recht op de algemene heffingskorting van € 2.265 en 1,764% aan arbeidskorting is € 79. De heffingskortingen bedragen echter nooit meer dan de verschuldigde ib en pvv. Het resterende bedrag van € 700 wordt in jouw geval d.m.v. het doen van aangifte verrekend met je 2e inkomen. Bij een belastbaar inkomen van € 274 hoort inderdaad een bedrag aan loonheffing van € 100. Deze werkgever past geen heffingskortingen toe. Er vindt geen inhouding plaats van de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en is dus een werkgeversheffing (6,95%).. Na bijtelling van de onbelaste reiskostenvergoeding zou de uitbetaling afgerond € 204 moeten zijn. Waarom deze werkgever vervolgens € 10 inhoudt kan ik uiteraard niet beoordelen.