Moet je een boete voor het niet betalen van moterrijtuigenbelasting betalen voor je bezwaar indient?

Ik heb een naheffingsaanslag gekregen van de belastingdienst voor het niet betalen van mijn motorrijtuigenbelasting. Echter wil ik bezwaar indienen maar kan ik nergens vinden of ik de boete eerst moet betalen vóórdat ik dit doe.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet ALTIJD eerst betalen voordat je in verweer gaat en bezwaar wil aantekenen. Staat ook altijd vermeld op de beschikking.

Je hebt een naheffingsaanslag ontvangen voor het bedrag van de niet betaalde motorrijtuigenbelasting en daar bovenop een verzuimboete wegens het niet binnen de gestelde termijn betalen van de motorrijtuigenbelasting. De verzuimboete geldt als een zogenaamde bestuurlijke boete als bedoeld in het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst (paragraaf 33). Op de website van de Belastingdienst is op de pagina 'Uitstel van betaling in verband met bezwaar' het volgende te lezen: "Krijgt u uitstel in verband met bezwaar tegen een bestuurlijke boete? U krijgt altijd uitstel van betaling in verband met bezwaar, beroep of hoger beroep tegen een bestuurlijke boete. U krijgt ook altijd uitstel van betaling voor de bestuurlijke boete bij een belastingaanslag. U hoeft niet apart om uitstel te vragen. Wij kunnen aan het uitstel wel voorwaarden verbinden. Het uitstel geldt tot het moment van uitspraak op uw bezwaar." Wanneer je bezwaar aantekent tegen de boete, krijg je dus automatisch uitstel van betaling voor dat deel van de naheffingsaanslag. Dus het antwoord op je vraag of de boete betaald dient te worden alvorens bezwaar in te dienen, is het antwoord nee. Dat geldt dus niet voor het oorspronkelijke bedrag van de motorrijtuigenbelasting. Dat dien je wel meteen te betalen. Wat mij betreft ten overvloede, maar voor alle zekerheid zeg ik het er toch bij: wettelijk gezien heeft het indienen van bezwaar geen schorsende werking op een besluit. De rechtsgevolgen blijven in beginsel in stand. Hoewel er in de rechtspraak van alles in beweging is, rust op bestuursorganen dus vooralsnog geen plícht om de indiener van bezwaar uitstel van betaling te verlenen. Echter, dit mógen zij wel doen. Bijvoorbeeld uit coulance of om redenen van efficiëntie. Zoals in de bron te lezen, heeft de belastingdienst ervoor gekozen om in bepaalde gevallen standaard uitstel van betaling te verlenen tijdens de bezwaarprocedure. Dat uitstel verlenen zij dus bijvoorbeeld altijd bij bezwaar tegen een bestuurlijke boete. Ze maken het ons zelfs zo gemakkelijk, dat er geen apart verzoek om uitstel behoeft te worden ingediend. Zo maken ze hun slogan helemaal waar.

Toegevoegd op 19 maart 2018 00:24: tekst
Bronnen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/con...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0038145/2016-09-10

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100