Als je in 2010 65 bent geworden en in 2011 aangifte ib hebt gedaan wordt dan je aangifte "anders" behandeld?

Mijn schoonvader (80) heeft het geld en de voorlopige aanslag al binnen, mijn schoonmoeder nog niet. Toen wij belden kregen we twee verschillende antwoorden van de belastingdienst. Het kwam er op neer dat de tarieven voor een 65-jarige anders zijn, dat snap ik, maar het computerproramma van de aangifte houdt hier toch al meteen rekening mee? Volgens 1 dame krijgen we voor 1 juli bericht, volgens een andere dame kon het wel eens drie (3!) jaar duren. Wie heeft gelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Normaal gesproken zou je een voorlopige aanslag moeten krijgen binnen een redelijke termijn (dus voor 1 juli). Maar soms wil de belastingdienst de aanslag direct definitief maken. In dat geval mag de belastingdienst er formeel inderdaad 3 jaar over doen, maar wordt gesteld dat ze binnen 1 jaar een definitieve aanslag moeten sturen. Bij de belastingtelefoon zouden ze moeten kunnen zien of ze de aanslag gelijk definitief willen maken (dan krijgt dat een andere code). Als dat zo is kan je via een brief verzoeken alvast een voorschot te krijgen op de definitieve teruggave. Anders moet je wachten tot 1 april 2012 tot je geld ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je krijgt voor augustus bericht. Het duurt echt geen 3 jaar.
ronron1212
12 jaar geleden
De 'voorlopige' aanslag zal je voor augustus ontvangen, alleen de definitieve aanslag kan veel langer op zich laten wachten.
Maximaal 3 jaar na de aangifte moet de belasting dienst de definitieve aanslag geven.

Je ontvang wel al geld als je daar recht op hebt, na je voorlopige aanslag. Met de definitieve aanslag kan het gebeuren dat het terug betaald moet worden.

De belasting dienst beoordeelt de voorlopige aanslag op de ingestuurde gegevens en gaat pas later controleren, waardoor er verschil kan ontstaan tussen de voorlopige en definitieve aanslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
precies, +1 trouwens... ben je geslaagd Nelly? En waarvoor? Hmm, te privé misschien... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoons zijn geslaagd, middelbare school
Kristal
12 jaar geleden
Ha! Gefeliciteerd!!
Je krijgt inderdaad voor 1 juli 2011 bericht (d.m.v. een VOORLOPIGE aanslag 2010) als je voor 1 april over 2010 aangifte hebt gedaan.
Voor de DEFINITIEVE aanslag 2010 heeft de Belastingdienst de tijd tot 1 april 2014 als je geen uitstel hebt gekregen.
Zo te zien hebben allebei de telefoonbeantwoorders achter de belastingtelefoon hierin gelijk.