Schulden, wat kan ik doen?

Ik heb schulden bij UWV en de belasting. Er is een betalingsregeling getroffen. Nu ben ik baan kwijtgeraakt en is er dus geen inkomen meer. Ik heb ook geen buffer. Het is op, gewoon op. Wat kan ik doen? Waar moet ik heen? Hoe kan ik deze maand mijn huur nog betalen? Ik ben ten einde raad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel

Het beste antwoord

Vandaag nog naar het UWV! Neem je ontslagbrief mee, en als het kan je arbeidscontract. Je krijgt dan dezelfde dag nog een kort intakegesprek (na misschien wel een uur wachten...). In dat gesprek wordt duidelijk welke vervolgstappen nodig zijn om je inkomen te garanderen. Dat kan zijn WW of bijstand. Schulden komen in een vervolggesprek pas aan de orde. Het is nu eerst zaak om de uitkeringsaanvraag zo snel mogelijk de deur uit te hebben. Probeer het gesprek zakelijk te houden, want met emoties kunnen zij niks! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vervelende siatuatie.

Als je werkloos bent geworden heb je volgens mij gewoon recht op WW uitkering en daarna op bijstand. Dus je moet je melden bij het UWV. Ook zal je je betalingsregeling moeten her-onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een ww aanvraag doe of bijstand.
Hoe kom je aan schulden bij het UWV. De belasting kan ik nog wel begrijpen. Was je een zzp er?
ronron1212
13 jaar geleden
Ik ken jouw situatie niet exact, maar voor de hand ligt om als de sodemieter naar een uitzendbureau te gaan en zorgen dat je op korte termijn werk krijgt.

Vraag familie of vrienden even om je financieel te helpen zodat je in ieder geval kunt eten, maar zorg dat die inkomende geldstroom weer op gang komt.

Ga niet wachten op overheidsinstanties, die interesseert het geen bal dat je de huur niet meer kunt betalen. Neem zelf actie en doe de eerste vier letters van je naam eer aan!
paulus811
13 jaar geleden
Beste Slimshady,

Ik zie dat je graag wilt weten hoe je een inkomen kunt verkrijgen. Als je geen werk meer hebt kan je een WW-uitkering aanvragen. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je ten minste 26 weken hebben gewerkt in de periode van 36 weken voorafgaand aan je werkloosheid. Voldoe je ook aan de overige voorwaarden voor de WW dan kan je deze aanvragen via de site van WERK.nl.

Voldoe je niet aan de voorwaarden voor de WW dan kan je via dezelfde site een bijstandsuitkering aanvragen.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/ia9ZpY

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@slimshady, hou die UWV goed in de gaten, voor je het weet keren ze teveel uit en kun je tot aan je dood terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog, hoe denk je dat ik aan die schuld kom? UWV!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Balen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch +1 want het klopt wel wat er staat. Wel heeeeeel erg jammer dat het UWV er vaak een zootje van maakt, waardoor mensen met een minimum inkomen ook nog een schuld op hun dak krijgen!
Naast de vorige antwoorden zou ik nog willen toevoegen dat je ook direct contact opneemt met de verhuurder en met degenen waar je een betalingsregeling mee hebt getroffen. Leg de nieuwe situatie uit. Blijf niet afwachten, want bij een betalingsregeling 1x niet betalen kan toch gevolg hebben dat ze het hele bedrag in één keer betaald willen hebben. Laat weten hoe het zit en kijk of je nieuwe afspraken kunt maken.

Hoe je met een uitkering en het afbetalen van je schulden te weinig over om van te leven, neem dan contact op met de schuldhulpverlening in je woonplaats en ga na wat zij voor je kunnen doen. Zij kunnen in ieder geval berekenen waar je minimaal recht op hebt bij het aflossen van schulden. Mocht er eventueel beslag worden gelegd, dan moet ook een deurwaarder rekening houden met een aantal vaste uitgaven en leefgeld.

Wacht er niet mee, ga direct aan de slag. Hoe langer je wacht, hoe meer je achter gaat lopen met betalen. Ik kan met voorstellen dat je het heel vervelend vind, realiseer je dat er veel meer mensen in deze situatie zitten. Dat je je vraag hier al stelt is een stap in de goede richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
informeer eens naar de WSNP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat?