Hebben grote landen, zoals Duitsland meer te zeggen in de raad van bestuur van de ECB?

Landen als Duitsland, Frankrijk en Italië zijn veel groter dan Nederland. Hebben die grote landen ook meer te vertellen, bijvoorbeeld als er besluiten worden genomen over het monetair beleid van de ECB?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat zit wat ingewikkeld in elkaar,maar per saldo hebben ze inderdaad meer macht.

De 6 leden van de directie hebben permanent stemrecht
De overige leden hebben 15 stemrechten met een roulerend systeem.
Bij dat roulerende systeem worden de landen in groepen verdeeld, in volgorde van afnemende belangrijkheid. Hoe belangrijker de groep is waar je inkomt des te groter de kans dat je werkelijk mag stemmen. (De belangrijkste groep heeft 5 leden en 4 stemmen).

Dit nog even buiten het feit dat politiek en samenwerking hier natuurlijk ook een rol in speelt.