Wat is ong.. het netto maandbedrag van een wajong (Gezinsuitkering) ?

Ik ben nooit zo van het bruto netto berekenen, dus als iemand mij een bruto bedrag geeft weet ik nooit wat dat netto is, en klopt het dat een Wajong gezinsuitkering meer is als een Bijstandsuitkering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Probleem is dat netto niet bestaat. Bruto wel. vandaar uit wordt precies berekend wat je net krijgt/over houd. Dit is voor iedereen verschillend. En Wajong is bruto 75% van het minimum loon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even een aanvulling de bijstand zijn de onderstaande getallen:

Gezinssituatie

alleenstaande

50% van het minimumloon

alleenstaande ouder met kind(eren)

70% van het minimumloon

samenwonend of gehuwd

100% van het minimumloon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor bruto-netto berekeningen heb je ook meer informatie nodig dan alleen de hoogte van de bruto uitkering. Bruto bedragen weet ik dus niet, die kan ik je slechts bij benadering geven.

Met betrekking tot de hoogte van de Wajong en de Bijstand: Wajong is géén gezinsuitkering. Bijstand is - inclusief toeslag - voor een alleenstaande 70% van het minimumloon, Wajong is 75%. Maar Wajong is persoonsgebonden, dus Wajong is niet ineens hoger als je een gezin hebt. Heb je een gezin en heeft je partner gen enkel inkomen, dan kom je mogelijk wel in aanmerking voor een toeslag. Dat betekent dat je recht hebt op een toeslag die je uitkering verhoogt tot het sociaal minimum dat geldt voor gezinnen. Dat is 100% van het minimumloon wanneer je een partner hebt, en 90% van het minimumloon voor een alleenstaande ouder. Het sociaal minimum verandert niet als je een Wajong-uitkering hebt, dus het totale inkomen voor een gezin zal hetzelfde zijn voor iemand met een Bijstands- of een Wajonguitkering.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling: 75% van het minimumloon geldt bij een volledige arbeidsongeschiktheid, dus een percentage van 80-100%. In alle andere gevallen geldt ook dat er mogelijk recht kan zijn op een toeslag die aanvult tot het sociaal minimum. Als iemand een lagere uitkering heeft doordat hij/zij gedeeltelijk arbeidsongeschikt is, geldt wel dat een aanvulling vanuit de sociale dienst ook de sollicitatieplicht met zich meebrengt, uiteraard.

Als de partner een inkomen heeft en het totale gezinsinkomen al op of boven het sociaal minimum zit, dan is er dus ook geen recht op toeslag.

Toegevoegd na 17 uur:
Tjonge, nog een rare fout in m'n tekst, de tweede zin: NETTO bedragen weet ik niet. Bruto is natuurlijk overal te vinden..