Is dit correct van mijn werkgever en zo niet, wat kan ik dan doen?

3 middagen per week (ma-di-do) werk ik bij een organisatie. Maandag voelde ik verkoudheid en pijn in mijn longen opkomen. Dinsdag was ik goed beroerd, maar omdat ik maar 2 uur stond ingeroosterd én omdat ik een afspraak had met iemand die ik al 2 maanden niet te pakken kon krijgen, ben ik wel gaan werken. Vanmorgen (woensdag) heb ik me ziek gemeld. Verkoudheid is intussen een longontsteking. Klinkt erger dan het is, ik heb dat wel vaker.
Locatiemanager zegt nu dat ze me op donderdag pas ziek meldt, omdat dat de eerste werkdag is vanaf de ziekmelding. Daarnaast meldt ze me nu al op voorhand beter met ingang van vrijdag. Ik heb haar gevraagd waarom, zij zegt dat vrijdag geen ziektedag kan zijn omdat ik dan nooit werk. Als ik volgende week nog ziek ben, meldt ze me m.i.v. maandag opnieuw ziek.

Mag dit???
De twee wachtdagen gaan maandag niet opnieuw tellen (herhalings ziekmelding), maar op deze wijze is maandag (als ik dan nog ziek ben) wel de tweede wachtdag. Dan zou ik pas vanaf dinsdag ZW krijgen en dan ben ik al een week ziek.

Ik wil geen problemen met mijn locatiemanager, maar ik wil ook niet tekort gedaan worden.

Toegevoegd na 4 uur:
Bij ons schijnt het zo te werken (is me ooit uitgelegd):

Als ik per dag € 100 euro verdien is dat € 300 in de week. Ik ben fulltime ziek, dat zijn 5 (fictieve) werkdagen per week. Per ziektedag is dat € 60 en daar krijg ik een percentage van. Op deze manier kan ik niet tussendoor op woensdag en vrijdag de bloemetjes buiten zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ten eerste vind ik dat je wel een beetje luchtig omgaat door te zeggen dat een longontsteking wel mee valt. Er gaan jaarlijks nog heel veel mensen dood aan longontsteking. En hoe het met ziekmelding gaat wat je werk betreft, dat kan je terug vinden in je CAO. Dit is niet elke branche of bedrijf hetzelfde

Toegevoegd na 17 uur:
Het schijnt zo te zijn is me uitgelegd zeg je. Kijk gewoon in je CAO en dan lees je zwart op wit hoe het precies geregeld is. Je krijgt natuurlijk alleen maar ziekengeld uitgekeerd voor de dagen dat je werkt. Kijk even na of jij je steeds opnieuw ziek moet melden of dat jou ziekte periode door kan lopen voor de dagen dat je werkzaam bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor je werkgever kan je alleen maar ziek zijn op de ma di en do. op de andere dagen werk je niet dus daar heeft hij niets mee te maken. Ziek ben je voor hem dus alleen op werkdagen en die dagen tellen voor hem de andere hoeft hij jou niet te betalen
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt helemaal. Donderdag je eerste wachtdag, en maandag je 2e wachtdag. n vanaf dinsdag gaat de "ziektewet" in. Wat Manjo wil, is dat als ze ziek is ook ineens de dagen die ze niet werkt, betaald krijgt. Als dat zo zou zijn, werden alle parttimers massaal ziek:-)