Moet een thuiswonend volwassen kind een eigen aansprakelijkheidsverzekering hebben?

Mijn ouders hebben een aansprakelijkheidsverzekering en ik lees verschillende dingen over volwassen kinderen. Dat je vanaf 18 jaar een eigen verzekering af moet sluiten, dat je vanaf 27 jaar je eigen verzekering af moet sluiten maar ook dat huisgenoten onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen. Nu ben ik 28 en woon nog thuis, wel zoekende naar iets voor mezelf maar lastig in deze tijden.

Moet ik nu wel of niet zo’n aansprakelijkheidsverzekering afsluiten om verzekerd te zijn hiervoor?

9 maanden geleden
5.4K
tinus1969
9 maanden geleden
Vraag dit aan de verzekeraar van je ouders.
crispy
9 maanden geleden
Een aansprakelijkheidsverzekering is verplicht als het gaat om motorvoertuigen. Dat is niet aan de orde, dus je bent niet verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
Het is dan aan jezelf om te besluiten of je een aansprakelijkheidsverzekering wil of niet. Het risico is dat je ergens schade veroorzaakt en dat je daarvoor aansprakelijk wordt gesteld. Dat is in de regel maar een klein risico (hoe vaak is je dat overkomen in de afgelopen 10 jaar, dus sinds je 18e?) en bovendien is de schade die je zou kunnen veroorzaken niet altijd meteen van dien aard dat je daar een groot financieel probleem door zou krijgen.
Het risico wordt pas groter als je te maken hebt met je kleine kinderen of huisdieren die onverwachte dingen doen. Maar als je alleen voor je eigen handelen verantwoordelijk bent, dan is het risico nihil.
Inekez1
9 maanden geleden
@crispy, juist omdat het risico zo klein is, is de premie ook laag. Voor een paar euro per maand ben je al verzekerd en dat is best handig als je bij iemand thuis per ongeluk iets kapot stoot of stuk laat vallen.

Antwoorden (2)

Het hangt van de situatie af. In jouw geval dien je wel een aansprakelijkheidsverzekering te hebben.

In onderstaande gevallen heeft het kind een eigen aansprakelijkheidsverzekering nodig:
• Het kind woont nog thuis, is geen student meer en is ouder dan 23 of 27 jaar (afhankelijk van de leeftijd die in de polisvoorwaarden staan).
• Het kind studeert en is uitwonend, maar is ouder dan 23 of 27 jaar.
• Gaat het kind trouwen maar woont wel nog thuis? Ook in dat geval heeft het kind een eigen aansprakelijkheidsverzekering nodig.
.
Je bent natuurlijk niet verplicht een aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Maar het is wel verstandig. Stel dat iemand door iets wat jij zonder opzet hebt gedaan invalide raakt? Dan loopt de schade al snel op.
“Bij letselschade kan het echt in de tonnen lopen”, zegt hoogleraar Bauw. “Rijd je bijvoorbeeld een student geneeskunde aan en wordt die daardoor arbeidsongeschikt, dan kan het in extreme gevallen zo zijn dat je verantwoordelijk wordt gesteld voor al het geld dat iemand tijdens een loopbaan als arts verdiend zou hebben.”

Nederland telt zo’n 8 miljoen huishoudens. 640.000 huishoudens hebben geen aansprakelijkheidsverzekering.
SimonV
9 maanden geleden
In Nederland is een aansprakelijkheidsverzekering als particulier niet verplicht. Dus je hoeft helemaal niets af te sluiten op je 18e. Het kan wel verstandig zijn, maar dat is wat anders. Het is wel verplicht om je te verzekeren als je bestuurder bent van een gemotoriseerd voertuig.
9 maanden geleden