Als je twee ongevallenverzekeringen hebt, krijg je dan ook door beide uitbetaald?

Laatst merkte ik op dat ik per abuis twee ongevallenverzekeringen heb, beide bij een verschillende verzekeringsinstantie.
Indien je op deze manier 'dubbel' verzekerd bent, krijg je dan bij een ongeval ook door beide verzekeringsinstanties uitbetaald (mits de situatie uiteraard voldoet aan de in de polis gestelde voorwaarden)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Nee, wanneer jij één en dezelfde schade bij meerdere verzekeraars hebt verzekerd dan mag je dat maar één maal claimen. Of je claimt het bij beiden, maar daar moet je dan wel open over zijn. Beide verzekeraars zullen in dat geval een deel van het bedrag uitkeren. Het totaal van die bedragen zal gelijk zijn aan een enkele claim.

Het is overigens strafbaar om een zelfde schade meerdere keren te claimen zonder de verzekeraars daarvan op de hoogte te stellen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En bovendien zal het uitkeren langer duren, want beide maatschappijen gaan eerst uitvechten wie er betaalt en hoeveel.
Antoni
9 jaar geleden
Het lijkt mij praktisch ook onmogelijk omdat verzekeringsmaatschappijen zullen vragen om originele facturen van gemaakte kosten. Ze nemen zelden genoegen met een kopie van een factuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus dat de meeste verzekeraars iets in hun polis hebben staan in de trant van "als een andere verzekering deze schade dekt, keren wij niets uit." Wat dat betreft kan het met een beetje pech juist extra lastig worden om überhaupt iets vergoed te krijgen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Lies12
Dat het lastiger wordt is waar, maar het mag er niet toe leiden dat er niets uitgekeerd wordt. Immers wanneer beide verzekeraars weigeren uit te keren is er dus geen vergoeding voor de geleden schade en zijn beide weer verplicht uit te keren. Deze vicieuze cirkel wordt over het algemeen doorbroken doordat beide verzekeraars een deel (b.v. 50%/50%) betalen. Maar door verschillen in de premie en/of de polisvoorwaarden kunnen die verhoudingen weer anders komen te liggen. De verzekeraars zullen hier door onderhandelingen uit moeten komen. En inderdaad: die kosten tijd !
Heb je meerdere ongevallenverzekeringen, dan keren alle verzekeringen bij een gedekte schade gewoon uit.

Een ongevallenverzekering is namelijk een SOMMENVERZEKERING en geen schadeverzekering. De uitkering is/wordt niet gerelateerd aan de werkelijke schade en is daarom ook niet bovenmatig/wordt niet gekort

Dit geldt niet alleen voor ongevallenverzekeringen maar ook voor overlijdensrisicoverzekeringen