Kan ik nog van zorgverzekering wisselen ?

Ik heb ongeveer 3 weken terug overgestapt van Univé naar Achmea zilveren kruis ( dit gaat pas 1 januari 2012 in) . Ik betaal iets meer voor tandarts dan. Ik heb gezien dat je bij Bewust.nl een veel voordeligere zorgverzekering kunt aansluiten. Ik had inderdaad verder moeten kijken! nou vraag ik me af of ik via internet weer kan overstappen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je 2013 bedoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gaat pas 1 januari 2013 in sorry type foutje

Antwoorden (1)

Nee je kan niet meer terug voor 2013
(Iedergeval niet kosteloos, sommige maatschappijen laten je toch weer overstappen maar meestal worden er wel administratie kosten intekening gebracht)

Waarom.
Je hebt 14 dg bedenktijd voor je gekozen nieuwe verzekering.
En die is al verlopen als je nu drie weken verder bent.

Aanvulling Nederlandse Zorg autoriteit;
Als u een geschikte zorgverzekering heeft gevonden, is het belangrijk om vóór het afsluiten van de verzekering te letten op de volgende punten.

Lees en vergelijk altijd de polisvoorwaarden voordat u de polis afsluit
In de polis staan zowel uw rechten en plichten als die van de zorgverzekeraar. Ook staat in de polisvoorwaarden de vergoeding die u krijgt als u naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat bij een polis met gecontracteerde zorg (zie "Wat voor basisverzekering wil ik?). Er kunnen polisvoorwaarden zijn die de polis onaantrekkelijk voor u maken. De meeste polisvoorwaarden zijn te downloaden via de website van de zorgverzekeraar, maar u kunt ook de zorgverzekeraar bellen en vragen of ze u de polisvoorwaarden willen opsturen. Mocht u nog vragen hebben of bestaat er nog onduidelijkheid, kunt u de zorgverzekeraar bellen.
Ga na wie de (achterliggende) zorgverzekeraar is
Soms valt op het eerste gezicht moeilijk te achterhalen of je van doen hebt met een tussenpersoon of zorgverzekeraar. Een tussenpersoon verkoopt een zorgverzekering namens een zorgverzekeraar. In de polisvoorwaarden staat wie de ‘echte’ zorgverzekeraar is (de zogenaamde risicodrager). De zorgverzekeraar is verantwoordelijk voor de zorg. En voor klachten over de (uitvoering van de) zorgverzekering moet u ook bij de zorgverzekeraar zijn.
Koop op afstand
Veel mensen sluiten hun verzekering af via internet. Wanneer consument en verkoper elkaar niet zien, zoals via internet, is er volgens de wet sprake van koop op afstand. Bij koop op afstand heeft u na het afsluiten van de (basis of aanvullende) verzekering recht op 14 dagen bedenktijd. Dit betekent dat u binnen 14 dagen de zorgverzekering alsnog kosteloos en zonder reden kunt opzeggen. De verzekeraar mag geen boete in rekening brengen als u alsnog afziet van het sluiten van een verzekering bij deze verzekeraar. De 14 dagen bedenktijd geldt niet als u een zorgverzekering via een kantoor van de zorgverzekeraar heeft gesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossiers/zorgverzekering/zorgverzekering-kiezen/afsluiten-nieuwe-zorgverzekering/