Ik heb een rijbewijs maar geen auto op eigen naam,wel een wa verzekering ben ik dan wel verzekerd bijeen ongeluk die wordt veroorzaakt door een ander?

Stel ik wordt in mijn moeders auto aangereden door een andere autobestuurder waarin ik geen enkele schuld heb. Ben ik hier dan voor verzekerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

Als de andere bestuurder aansprakelijk is, dan wordt de schade op zijn verzekering verhaald.

Als je zelf schade zou maken, dan wordt deze verhaald op de verzekering van je moeder. De verzekering is auto-gebonden, niet persoonsgebonden.
11 jaar geleden
Ja hoor. Alleen niet via jou verzekering. En alleen als jij het ongeluk hebt veroorzaakt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Als je door een ander wordt aangereden heeft dit feitelijk niets met jouw eigen verzekering te maken. Dit komt geheel op het conto van de verzekeraar van de andere bestuurder.

- Jouw (gewone) WA-verzekering heeft niets met verkeersdeelname te maken, dat is hierbij uitgesloten.

- Als jij zelf een ongeluk zou veroorzaken komt de verzekeraar van de auto waarin je rijdt als eerste aan bod.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wa verzekering is een verzekering die je hebt voor wettelijke aansprakelijkheid. deze verzekering heeft verder niets met de verzekering te maken die je nodig hebt voor een auto. Als je wordt aangereden door een bestuurder van een auto en je hebt schade dan zal de verzekering van de veroorzaker worden aangesproken. Als je in een auto van een ander rijd en je maakt een ongeluk zal de verzekering van de eigenaar van de auto worden aangesproken voor de schade. Als jij per ongeluk de bril van iemand stuk maakt wordt jij aangesproken voor de schade en daar komt dan de wa verzekering die je hebt om de hoek kijken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, dat zei ik
Je eigen WA verzekering zal de schade niet vergoeden, echter is het altijd het voertuig dat verplicht verzekerd is, dus als je incidenteel in iemand anders zijn auto rijdt ben je verzekerd voor schade aan derde.

http://www.vergelijkingautoverzekeringen.nl