Kan iemand mij uitleggen hoe de lorenzecurve werkt?

Ik snap wel dat 1 lijn recht moet lopen en de ander niet maar ik snap niet hoe je de tabel in moet vullen en waar je de punten van de grafiek moet neer zetten, kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mijn economieboek havo 5 (vorige week tentamen hier onder andere over gehad)
Je hebt de secundaire en de primaire verdeling. Hoe dichter de Lorenz-curve bij de 45 graden lijn, hoe gelijkmatiger de inkomensverdeling is. De secundaire ligt meestal het dichtsbijzijnd bij de Lorenz-curve.

Horizontaal, de x-as, staan de decielen. Daar plaats je de aantal inkomenstrekkers in % van het totaal. Dit is meestal van 1 tot 10.
Verticaal, de y-as, daar plaats je de aandelen van het totale inkomen in %.

Elk deciel (van 1 tot 10) heeft zijn eigen aandeel in het totale inkomen. Dit word opgeteld bij de voorafgaande decielen. bv.

1ste kolom staat voor DECIEL
2e kolom staat voor GECUMULEERD AANTAL INKOMENSTREKKERS IN % VAN HET TOTAAL
3e kolom staat voor AANDEEL IN TOTALE INKOMEN IN %
4e kolom staat voor GECUMULEERD AANTAL VAN HET TOTALE INKOMEN IN %

Je ziet dus dat alles bij elkaar wordt opgeteld. Zo krijg je een stijgende lijn. Zo ga je bv 10 naar rechts en 2 omhoog (10,2) Bij het 2e deciel krijg je (20,6).

Als je het niet snap moet je even reageren. Dan kan ik anders een deel uit mijn economieboek halen en zonodig info bijgeven. Suc6!