zijn bij linked-in ook malafide connectiepogingen bekend?

wat extra uitleg want ik kon niet op de goede term komen
ik kreeg net een uitnodiging van iemand die ik niet kende: die had aangegeven dat ik "een vriend" ben (in het engels natuurlijk). Normaal als iemand je uitnodigt, heb je toch altijd de keuze uit: accepteren, niet accepteren EN een knop: "ik ken deze persoon niet" . Dat was er nu allemaal niet, er was alleen een kop: accepteren, of "ignore".

Is dit nu een malafide uitnodiging? of gewoon iemand die zich vergist in de naam?

Ik krijg ook regelmatig van die fake uitnodigingen voor andere platforms maar dan zijn de namen zo idioot dat je gelijk ziet dat er iets niet klopt.

Is linked-in nog OK of moet je erg uitkijken met uitnodigingen?

13 jaar geleden
1.2K
Kimath
13 jaar geleden
ik krijg ook uitnodigingen voor linkedin, maar ik wil helemaal geen account daar.
ik heb de afzender bij geblokkeerd gezet.
amigo
13 jaar geleden
ja dat ken ik van al die facebooks ed, die wil IK niet, linked-in is de enige die ik heb.

Het beste antwoord

Als je met de muis over een van de knoppen heen gaat zou de URL moeten verschijnen waar je heen navigeert zodra je er op zou klikken. Als dit niet naar linkedin.com is bestaat de kans dat dit een malafide email is. Er zijn in ieder geval wel meldingen dat er nep mails rond gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
he dat is alvast een hele goede tip want dat had ik me (computer analfabeet) nooit gerealiseerd, dank +
amigo
13 jaar geleden
beide antwoorden waren nuttig maar die truc met die muis over dat adres was wel heel nieuw voor mij (oeps)

Andere antwoorden (1)

Er zijn twee dingen die je kunnen gebeuren.

Het eerste is, dat iemand jou een nep-uitnodiging stuurt. Het lijkt net of die uitnodiging van LinkedIn komt, maar dat is niet zo: een bedrieger heeft jou een email gestuurd die sprekend lijkt op een email van LinkedIn.

Als je in zo'n email op welke knop of link dan ook klikt, kom je terecht op de site van de bedrieger. Dat wil je niet - en je wilt daar al helemáál niet je wachtwoord intypen!

Wat ik altijd doe als ik zo'n uitnodiging krijg, is zelf naar LinkedIn gaan. Daar staan die uitnodigingen namelijk ook, gewoon in je LinkedIn-inbak. Als je ze daar ziet staan, weet je in ieder geval dat ze echt via LinkedIn zijn verstuurd, en dat het geen vervalste e-mails zijn.

Maar goed, dan heb je het tweede dat je zou kunnen gebeuren. Dat is dat iemand een LinkedIn-account aanmaakt, en willekeurige mensen uitnodigingen gaat sturen. Allemaal gewoon via het LinkedIn-systeem, dus in dat opzicht is het nog veilig.

Maar - als jij zo'n uitnodiging accepteert, kan die ander jouw emailadres zien. Plus een aantal andere persoonlijke gegevens. Die gegevens zijn waardevol voor spammers. Er zijn mensen die op die manier emailadressen en persoonlijke gegevens verzamelen, om ze vervolgens voor ongeveer één euro per stuk te verkopen aan spammers.

Het voordeel van zulke uitnodigingen alleen via LinkedIn bekijken is dus ten eerste dat je de echte vervalste emails kwijt bent (die verschijnen niet in je inbak in LinkedIn), en ten tweede dat je binnen LinkedIn WEL een knop "ik ken deze persoon niet" hebt. De laatste keer dat ik een dergelijke uitnodiging via LinkedIn ontving (dat was eergisteren), zag ik zelfs een link "Report spam" staan.

--

Goed, dit was een heel verhaal, maar nu ken je de achtergrond en begrijp je wat er aan de hand is. Zolang je bovenstaande veiligheidsmaatregelen hanteert, loop je geen gevaar.
Cryofiel