Rekensommetje

Wij gaan een weekend weg. 2 nachten, we beginnen de eerste nacht met 8 personen en de tweede dag komen er twee bij. De totaalprijs is €476 voor het huisje. Vanwege budget wil niemand teveel uitgeven dus hoeveel moeten de eerste 8 per persoon betalen en hoeveel moeten de twee laatst bijgekomen betalen voor dit weekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

om het er tussenin te verdelen zou ik zeggen: degenen die 2 nachten blijven betalen daarvoor 52 euro (dus 26 euro per nacht)
degene die 1 nacht blijven betalen 30 euro
hebben de langblijvers een lagere nachtprijs en hoeven de kortblijvers niet 10% van de reissom te betalen

8x52 = 416
2 x 30 = 60
samen 476
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er wordt dus 18 keer een bed beslapen, voor €476. Dat is dus €26,44 per persoon per nacht. De eerst aangekomen acht betalen dus €52,88 en de twee die later komen €26,44.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is altijd iemand die teveel uitgeeft..

Als de twee laatkomers maar voor 1 nacht betalen moeten de overige 8 personen de 2 bedden voor de andere nacht betalen die eigenlijk voor de twee laatkomers zouden zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovenstaande antwoord kan uiteraard ook, maar de 8 personen die 2 nachten slapen moeten per nacht meer betalen door de 2 laatkomers.. Want als zij wel 2 nachten zouden slapen dan zou de prijs per nacht goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
simpelweg de prijs door twee delen voor elke dag apart.
Het eerste bedrag voor 8 personen deel je door 8
Het tweede bedrag voor 10 personen deel je door 10
Dan kan je iedereen vertellen wat ze voor de eerste dag moeten betalen en wat ze voor de tweede dag moeten betalen en degene die beide dagen komen, moeten dus beide dagen betalen.
476 / 2 = 238
/8 = 29,75
/10 = 23,80
Dus de twee personen die later komen betalen 23,80
en de andere 8, 29,75+23,80= 53,55

Dan reken je het per nacht, het kan ook zijn dat je er 3 dagen ben, dan doe je het anders.

Je rekent uit per dag dus deel je dan door 3
476 / 3 = 158,66 (en heel veel 6jes)

158,66/8 voor de eerste dag
158,66/10 voor dag twee en drie

=19,83 (heel veel drietjes) voor de eerste dag
=15,86 (heel veel zesjes) voor dag twee en drie per persoon.

De eerste 8 betalen dan 19,83 + 2*15,86= 51,55
de overige 2 betalen 2 x 15,86 = 31,72

Toegevoegd na 1 minuut:
in de eerste zin moet dag, nacht zijn

Toegevoegd na 5 minuten:
o ja vanwege de vele drietjes en zesjes komt je iets van 14 cent te kort zo, door het afrondingsverschil bij het snel uitrekenen.

Ligt er dus aan hoeveel van een dag besteed wordt ook of je uit wil gaan van berekening 1 over de 2 nachten of berekning 2 over de 3 dagen, aangezien het voor de 2 latere personen wel een behoorlijk verschil is nog, hoewel tja de andere 8 wel opdraaien voor het niet aanwezig zijn van 2 mensen.
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
ach jee weer eens een min, en waarom?? Ik ga hierboven uit van de stelling niemand wil teveel betalen vanwege budget, dat betekend volgens mij dat je de dag zelf deelt door het aantal mensen die er ook daadwerkelijk zijn. en niet dat mensen moeten betalen voor een dag/nacht dat ze er niet zijn, aangezien er toch staat dat ze niet teveel willen betalen vanwege budget enzo.
KennisDelen
13 jaar geleden
Hoi sterredag, Doe je het voor de punten of om andere mensen te helpen?
Ook al begrijp ik dat het leuk is om jezelf in het maandklassement terug te zien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit veel te ingewikkeld, ik snap er niks van, maar dat ligt aan mij: ik heb dyscalculie. :-)
Maar een plus voor die moeite en ter compensatie van de minnen: PLUS
sterredag
13 jaar geleden
@KennisDelen... ik hou me niet bezig met het maandklassement en ik vind het dus leuk om mensen te helpen. @momopoyolo, dank je wel!
(daantje ook bedankt)
amigo
13 jaar geleden
je som is correct maar het "voelt" oneerlijk dat die acht dan voor de eerste nacht relatief meer moeten betalen
sterredag
13 jaar geleden
Heb het dan ook alleen zo gedaan om dat de vraagstelling is dat men vanwege budget niet teveel wil betalen, de 2 die later komen kunnen het niet eerlijk vinden dat ze moeten betalen voor een nacht dat ze er niet zijn.
De eerlijkste en goedkoopste manier om alles te delen is om er vanuit te gaan dat iedereen aanwezig is voor twee nachten. Dus € 476 / 10 = 47.60 p.p. Dat de twee laatste pas een dag later komen is hun probleem
ronron1212