Ik ben een paar dagen te laat met 't inleveren van de belastingaangifte. Komt er nu straks een swat-team me 's nachts uit bed knuppelen?

(Had eigenlijk voor 1 april gemoeten. Dat gaat niet meer lukken gezien 't feit dat ik alle papieren nog bij elkaar moet zoeken in de vele stapels papieren.)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

Belastingdienst bellen/schrijven en uitstel aanvragen. Met dat swat-team zal het dan wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, je krijgt eerst nog een herinnering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer een boete?

De Belastingdienst kent 2 soorten boetes:

* verzuimboete
* vergrijpboete

Verzuimboete

Als uw aangifte niet op tijd bij ons binnen is, ontvangt u altijd eerst een aanmaning. In de aanmaning staat een nieuwe termijn waarbinnen u de aangifte moet indienen. Als uw aangifte na die termijn bij ons binnenkomt, krijgt u een boete. Deze boete wordt verzuimboete genoemd, omdat u niet op tijd aangifte hebt gedaan.

Als u helemaal geen aangifte indient, legt de inspecteur een aanslag op. In dat geval maken wij een schatting van uw inkomen, waarover we het bedrag berekenen dat u aan belasting moet betalen. Ook krijgt u een verzuimboete.
Vergrijpboete

We kunnen een vergrijpboete opleggen als blijkt dat u opzettelijk onjuist aangifte hebt gedaan, waardoor u te weinig belasting hebt betaald. De hoogte van de boete is afhankelijk van de ernst van de onjuiste aangifte en kan oplopen tot 100% van de belasting die u moet betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, als je voor 1 april invult dan zeggen ze dat je je voorlopige teruggave in juni binnen hebt. Als je het later instuurd dan wordt het juli of augustus. Geen zorgen maken en gewoon deze maand insturen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je te laat bent met belastingaangifte, krijg je vanzelf een herinnering waarin staat voor welke datum de aangifte alsnog binnen moet zijn. Niets aan het handje dus als je iets te laat bent.

Hier wel één aantekening bij: als je weet dat je veel langer nodig zal hebben, kun je dit beter niet afwachten. Je weet namelijk niet wanneer die herinnering in de bus valt en op welke datum je alsnog aangifte moet doen. Dan kan het dus voorkomen dat ze heel snel zijn en je voor 15 mei aangifte moet doen, terwijl je daar dan nog helemaal niet klaar voor bent.

Om dit voor te zijn kun je de volgende keer vóór 1 april (daarna kan niet meer) uitstel aanvragen. Dit kan heel eenvoudig door de belastingtelefoon te bellen. Je krijgt dan automatisch altijd, zonder opgaaf van reden te hoeven doen, uitstel tot 1 september. Heb ik zelf ook gedaan omdat ik nog iets uit moest zoeken. Heel simpel, je krijgt bij de belastingtelefoon een keuzemenuutje, kiest daar voor aanvragen van uitstel, toetst je BSN (oftewel sofi) nummer in en het uitstel wordt à la minute verleend. Binnen enkele weken ontvang je daar dan nog een schriftelijke bevestiging van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een swat-team zal hoe dan ook wel meevallen, er zijn echter een aantal factoren die van belang zijn om hier te noemen.

Ten eerste kan het zijn dat je door de belastingdienst bent uitgenodigd om aangifte te doen, dit doen ze door een formulier of brief hierover op te sturen. Is dat het geval dan ben je verplicht aangifte te doen voor 1 april, als je al weet dat je dit niet gaat lukken dan kun je voor 1 april bij de belastingtelefoon telefonisch uitstel vragen, in de meeste gevallen wordt dit uitstel meteen verleend en het is een standaardperiode die je extra krijgt.

Ben je na 1 april maar lukt het nog wel om binnen circa een week alsnog de aangifte in te dienen, dan zou ik daar persoonlijk voor kiezen omdat ze behoudens uitzonderingen echt niet moeilijk zullen doen over een paar dagen.

Heb je meer tijd nodig? Bel dan ook even met de belastingtelefoon voor de juiste procedure, want bij een geldige reden kun je dan vaak schriftelijk nog wel uitstel krijgen.

Doe je op eigen initiatief aangifte, bijvoorbeeld omdat je geld terugverwacht (bijvoorbeeld met een T-biljet) dan is het ook verstandig dit voor 1 april te doen omdat je dan in de regel in juni de uitslag al krijgt. Lukt dit niet voor 1 april dan mag je dit type vrijwillig aangifte ook nog tot een aantal jaren erna doen (bij mijn weten 5 jaar na het jaar waarover je aangifte doet), het is wel van belang of je verplicht bent aangifte te doen, want dan geldt wat ik hierboven schreef
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zit er dik in
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarschijnlijk wel, ik heb ze inmiddels verwittigd