Moet ik belasting betalen over mijn nederlandse spaargeld als ik in het buitenland woon?

Ik ben uitgeschreven bij de gemeente en die weten dat ik in het buitenland zit, ze weten alleen niet waar.

10 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (2)

"U bent buitenlands belastingplichtige als u een natuurlijk persoon bent die niet in Nederland woont, maar wel Nederlands inkomen heeft."

In een aantal gevallen moet je toch in Nederland aangifte doen:

"Als u een buitenlands belastingplichtige bent, moet u in Nederland aangifte doen als u:
◾een 'aangiftebrief' hebt ontvangen
◾een 'C-formulier' hebt ontvangen
◾geen 'aangiftebrief' of 'C-formulier' hebt ontvangen, maar in 2013 wel inkomsten uit Nederland had waarover u meer dan € 45 belasting moet betalen"

Stel je hebt geen aangiftebrief ontvangen en geen C-formulier, je hebt geen aftrekposten e.d. maar als alleenstaande over 2013 wel een box 3-vermogen van ongeveer eur 25.000.- dan zul je daarvan in Nederland aangifte moeten doen.
Snelle berekening: 25.000.- -/- vrijstelling 21.139.- = euro 3861,-, fictief rendement 4% = euro 154,44, 30% belasting daarover is eur 46,33.

Om het nog moeilijker te maken:
"Hebt u maar een deel van het jaar in Nederland gewoond, omdat u in 2013 bent geïmmigreerd naar Nederland of geëmigreerd uit Nederland? Dan kunt u niet digitaal aangifte doen. U moet dan aangifte doen met een M-formulier."

Toegevoegd na 2 minuten:
In samenvatting: het hangt ervan af.
Computoon
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Deze berekening is van toepassing als Drepoli het gehele jaar in Nederland zou wonen. Omdat hij maar een deel van het jaar in Nederland is ingeschreven, geldt een andere (tijdsevenredige) berekening. Of er bij invulling van het M-formulier gekozen wordt voor binnenlandse of buitenlandse belastingplicht maakt hierbij geen verschil. Voor 2015 en latere jaren hoeft Drepoli over het (Nederlandse) spaargeld geen belasting te betalen in Nederland. Hij woont immers in het buitenland en is daar in principe belastingplichtig.
N.B: als Drepoli een onroerend goed bijvoorbeeld een vakantiewoning in Nederland zou hebben, kan er wel sprake zijn van belastingplicht vanwege Box 3 vemogen. Zie het belastingprogramma voor buitenlands belastingplichtigen alsmede het antwoord hieronder.
oor 2014 bent u mogelijk nog belastingplichtig vanwege uw vermogen Box 3. U krijgt als er belastingplicht is het papieren M-formulier toegestuurd. De peildatum van 1 januari 2014 telt voor Box 3. Er wordt een tijdsevenredige berekening gemaakt. De aangifte moet met het zogenaamde M-formulier. Het adres in het buitenland moet uiteraard wel bekend zijn. Dit adres heeft u moeten doorgeven toen u zich liet uitschrijven uit Nederlandse

Bankrekeningen en spaarrekeningen worden vanaf 2015 in Nederland niet belast zolang u in het buitenland woont. U moet, afhankelijk van het lang waar u woont, mogelijk wel belasting over uw vermogen betalen in het buitenland.
fisbel