Heb ik recht op tijdige uitbetaling van mijn belasting als ik op tijd aangifte heb gedaan?

Ik heb vóór 1 mei 2017 aangifte gedaan. Ik heb van Belastingdienst nog geen schriftelijke reactie ontvangen. Bij tel. navraag zeggen ze dat de aangifte in goede orde is ontvangen en dat ik binnen drie jaar een reactie krijg. Heb ik geen recht op een tijdige voorlopige aanslag?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is jammer, maar uitbetaling te veel betaalde belasting is geen recht. Betalen van belasting is wel een plicht. Het heeft te maken dat elke regering tot nu toe de verwachte belasting al uitgegeven heeft voor dat het binnen gekomen is. Hierdoor ontstaat er een staatsschuld en pas als de regering weer budget geeft aan de belastingdienst kan er weer uitbetaald worden. En dat van drie jaar is geen grapje, maar echt de regel. Ze mogen er drie jaar over doen om te reageren.

Antwoorden (2)

Nee, om te voorkomen dat mensen heel lang moeten wachten op teruggave van hun belastinggeld is er de regeling Voorlopige Teruggaaf. Die kun je zelf aanvragen. Als je aangifte is verwerkt en definitief is vastgesteld wordt zo nodig een verrekening toegepast.
6 jaar geleden
Nee, je hebt hier geen recht op.
Als je pas na 1 april maar voor 1 mei 2017 aangifte doet, kun je in de meeste gevallen binnen drie maanden een uitbetaling verwachten. Dit kan echter niet gegarandeerd worden.
SimonV