Wanneer je ingelegd hebt in p2p leningen bij fastinvest (Ierland). Hoe zit het dan met de belasting?

Geef je dit op in box 3 bij de ib in Nederland, of moet er in Ierland ook iets gebeuren? Extra info... Heb Nederlandse nationaliteit en woon ook in Nederland.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Winsten uit P2P-leningen worden beschouwd als rentebaten en worden belast tegen een vast tarief van 30%. Daarnaast is er de solidariteitstoeslag en, indien van toepassing, de vermogensbelasting. Als uw vermogen de huidige belastingvrije som van EUR 30.000,- te boven gaat, moet u belasting betalen over uw vermogen. De waarden moeten in box 3 als binnenlandse of buitenlandse inkomsten uit beleggingen en investeringen worden vermeld.
Het vermogen dat je in een p2p lening hebt gestopt is dus onderdeel van je vermogen en moet je dus bij je bank te goede en overige bezittingen die onder de vermogensbelasting vallen op tellen. De rente die je ontvangt is dus inkomsten.
zie ook bron
Toegevoegd op 02 maart 2019 10:10: bron, tekst
ronron1212
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
"Rentebaten worden belast tegen een vast tarief van 30%" Geldt hier niet het fictieve rendement?
ronron1212
5 jaar geleden
Klopt @SimonV was ik vergeten te vermelden bedankt voor de aanvulling
tinus1969
5 jaar geleden
Kort samengevat; je moet dus gewoon 1,2% betalen over het vermogen?
ronron1212
5 jaar geleden
Betalen over de rente inkomsten en over je vermogen
ronron1212
5 jaar geleden
dank voor de min onbekende het is echter zoals het er staat.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, ook van mij een min. ten eerste is je antwoord weliswaar uitgebr5eid, maar lastig te volgen. Ik begrijp dus, dat de @AL87 (de vraagsteller) belasting betaalt over de rente, EN over het vermogen? Of betaalt @AL87 gewoon 1,2% over het bedrag dat op 1 januari op zijn bankrekening staat? En veel belangrijker, @AL87 vroeg ook: 'of moet er in Ierland ook iets gebeuren?' Want die box3 belasting kent hij - maar het internationale aspect niet.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 nogmaals hij betaald belasting in Nederland niet in ierland en wel over de opbrengst dus de rente. Daarnaast als het vermogen van de leningen en de rest van zijn vermogen hoger is dan 30.000 gewoon vermogens belasting weet niet wat daar nu zo onduidelijk aan is. Rente is namelijk inkomsten voor hem va wegen het uitlenen van geld.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, ik snap er steeds minder van:
1. Heb je een link/bron dat @AL87 niest hoeft te betalen in Ierland? Kan heel goed (Ierland geldt als belastingparadijs), maar 'kan heel goed' is geen bewijs.
2. Hoeveel belasting betaalt @AL87 nou in Nederland. Stel dat hij 100.000 euro bezit/belegt en 5000 euro rente krijgt: 1,2% over die 100.000 (min belastingvrije voet) en hoeveel over die 5000?
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 al je alles lees inclusief de bron en de reactie van SimonV dan weet je het.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212 als ik alles lees, dan krijg ik vooral de indruk dat jij het verward en gecompliceerd maakt. Daarom de simpele verklarende vragen die ik stelde. Kun je daar antwoord op geven, of niet?
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 als je meer dan 30.000 euro vermogen hebt daaronder valt dus ook uitgeleend geld betaal je vermogens belasting. Als je geld uit leent krijg je rente over deze rente inkomsten betaal je belasting in box 3 als inkomen uit uitgeleend geld zo simpel is dat. En zo als Simonv terecht opmerkte Rentebaten worden belast tegen een vast tarief van 30%" Geldt hier niet het fictieve rendement?
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 over 2018 betaal je vermogens belasting over het saldo van 1-1-2018 over de rente inkomsten over geheel 2018 betaal je belasting in box drie. Daarna is het restant van de inkomsten mogelijk weer per 1 januari vermogen geworden.
Om je vraag over Ierland te beantwoorden: Nederland heeft met Ierland (en met heel veel andere landen) een belastingverdrag. In deze verdragen zijn afspraken vastgelegd over wat waar belast wordt.

In het verdrag met Ierland staat dat de rentebaten alleen in het ontvangende land worden belast. Er wordt in Ierland dus niet belast en hier hoef je niks voor te doen.