Hoor ik loonheffing te betalen bij Albert Heijn? (15jaar)

Hoi,

Maandag wordt ik voor de eerste keer uitbetaald. Op mijn loonstrook zie ik dat ik 63 euro krijg en dat daarvan 22 euro wordt ingehouden door loonheffing. Is het niet vreemd? Ik ben pas 15 jaar en met 63 euro kan ik niet eens zo veel, laat staan met 40 euro. Kan ik hier wat aan doen? A.u.b help me!!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
49K
TurfGraver
7 jaar geleden
Je kunt een belasting teruggaaf aanvragen bij belasting dienst.
Afhankelijk van je jaar inkomen kun je daarvan dan een deel of alles terug krijgen (of niks natuurlijk).
ronron1212
7 jaar geleden
Je moet bij je werkgever aangeven dat je loonheffingskorting op ja moet staan. Dat had je moeten aangeven op het belastingformulier.

Antwoorden (2)

In principe hoort altijd loonheffing te worden ingehouden op loon. Als je de loonheffingskorting op "ja" laat zetten, wordt de ingehouden loonheffing een stuk lager.

Als je volgend jaar aangifte doet voor de inkomstenbelasting over het loon van 2016 wordt alles nog eens opnieuw doorgerekend en krijg je eventueel te veel ingehouden loonheffing via de Belastingdienst terug.

Dat je met het bedrag niet veel kunt, hangt af van het bestedingspatroon ;-)
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of te weinig uren werken. Heet dat niet een T-formulier? ingevuld opsturen naar de Belastingdienst?
Computoon
7 jaar geleden
Het T-formulier bestaat al een aantal jaren niet meer.
fisbel
7 jaar geleden
Er kan nog wel op papier aangifte worden gedaan met het zogenaamde P-formulier. Aan te raden is om digitaal aangifte te doen. Dan zijn de vooringevulde gegevens (jaaropgaven) al ingevuld. Er is wel Digid nodig om digitaal aangifte te kunnen doen.
Als je gaat werken, krijg je van je werkgever als het goed is het formulier: Model opgaaf gegevens voor loonheffingen. Met dit formulier geef je je persoonlijke gegevens door en bepaalt je werkgever hoeveel belasting hij inhoudt op je loon.
Je hebt recht op korting op die belasting. Dat is de loonheffingskorting. In het formulier geef je aan of je werkgever die korting moet toepassen. Je krijgt dan meer loon uitbetaald. Kennelijk is er bij het invullen van dit formulier iets misgegaan, want de loonheffingskorting wordt niet op je loon toegepast. Die ingehouden belasting kan je overigens volgend jaar wel terugvragen. Omdat je jaarinkomen lager zal zijn dan circa € 6500 krijg je na de aangifte alle ingehouden belasting terug.

Als je het formulier Model opgaaf gegevens voor loonheffingen OF het formulier Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen (scholieren- en studentenregeling) invult, hoef je over een deel van je inkomen geen belasting te betalen. Dit regel je dus door de loonheffingskorting te vragen - bijlage 1 OF je regelt het met het formulier studententen- of scholierenregeling - bijlage 3
Daardoor betaal je geen of weinig belasting. En krijg je dus ook geen of weinig belasting achteraf terug.

N.B: Elke euro ingehouden belasting kan vanwege je lage jaarinkomen teruggevraagd worden. Als er minder dan € 15 is ingehouden, krijg je echter niets terug.
fisbel