Waarom schrijft men in Nederland bv. 1,49€ of 2,98€ als men toch afrondt naar 1,5 en 3€?

In Nederland gebruikt men geen 1 en 2 cent muntstukken en worden de prijzen naar boven afgerondt. Toch zie je overal nog steeds prijzen als 1,49 of 2,98 €. Dat moet toch ook complex worden qua boekhouding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt afgerond, niet speciaal naar boven afgerond. Als je voor €12,52 aan boodschappen koopt, betaal je (mits je contant afrekent) €12,50.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor boekhouding zullen ze wel trucjes hebben. kijk naar yunoo.nl. je hoeft alleen maar je rekening te uploaden. en je verkopen doe je toch gewoon via 1 rekening. en andere dingen via een andere rekening. hoef je helemaal niks uit te zoeken.

Het beste antwoord

het is vaak een psychologische prijsstelling zoals hier boven al benoemd.

Het kan natuurlijk ook het gevolg zijn van de berekening van de verkoopprijs. Indien dit een percentage is van inkoop/kostprijs, dan kan dat tot niet afgeronde bedragen leiden.

En zoals al eerder genoemd bij elektronische betalingen (creditcard, pinpas, overboeken) worden de bedragen niet afgerond. Overigens zijn er winkelketens in Nederland die nog wel 1 en 2 ct muntstukken gebruiken. Maar daar kom je misschien niet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Opties bedrog kun je dat noemen. Lijkt het goedkoper

Toegevoegd na 20 minuten:
Terechte opmerking is optisch
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
optisch bedoel je ;) Opties zijn mogelijkheden.
dit is een verkooptruc, het lijkt zo een euro goedkoper maar het is het helemaal niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo lijkt het goedkoper en kopen mensen het eerder.
maar als je meerdere artikelen koopt kan het wel schelen.
en als je pint betaal je ook gewoon het echte bedrag. dan word het niet afgerond.
13 jaar geleden
Er zijn nog wel winkels waar de 1 en 2 cents munten worden gebruikt. De aldi bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Penny wise, pound foolish' noemen ze dat. Sommige ondernemers hebben het buskruit ook niet uitgevonden.
In Hong Kong vermelden de het tweede cijfer na de komma niet eens meer op de prijslijsten, maar moet je wel extra betalen als je met een creditcard betaald. In Nederland betaald iedereen die contant betaalt mee aan de kosten voor de credittransactie van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de AH.
sterredag
13 jaar geleden
nou onze AH niet hoor
Ten eerste is het niet waar, dat de producten op de kassabon worden afgerond. Het eindbedrag wordt slechts afgerond.

En denken jullie echt dat consumenten nog intrappen in de truc van goedkoper te laten lijken door 2 cent onder het hele bedrag te zitten? Jullie onderschatten mensen daarbij behoorlijk.

Ik denk dat het punt veel meer is, dat de verkoopprijs wordt berekend op basis van de voorraad en de historische kostprijs, bijv. 1,8 x laatste inkoopprijs, of dat die factor zelfs is opgenomen in het verkooppakket.

Toegevoegd na 2 minuten:
Administratief is het geen enkel probleem. Dit ligt zo voor de hand, dat ik denk dat ik dat niet hoef uit te leggen.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik dacht teveel in termen van afronding en niet in termen van prijszetting. Dat kwam door de meniet van vraagstelling.
De afronding heeft dus niets met het voorbeeld te maken. Dan zal het dus wel zo zijn, dat de kruidenier denkt dat een iets lagere prijs aantrekkelijker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt alleen afgerond als je contant betaalt. Als je pint of een bedrag overboekt gaat dat wel degenlijk op de cent nauwkeurig.

Overigens zijn de 1 en 2 centstukken nog steeds een wettig betaalmiddel. Ze worden alleen niet meer in de kassa gehouden als wisselgeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettig betaalmiddel of niet; winkels mogen ze weigeren, en dat doen ze vaak ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als dat bij de ingang staat aangegeven!!!
Hoe je het ook bekijkt, het ziet er beter uit dan € 1,52 het blijft dus gewoon een psychologisch trucje. En dan gaat het er niet om dat mensen "dom" zouden zijn maar het oogt beter.

Nog niet zolang geleden was er een verkoopstunt van de Mediamarkt. Bij aankoop van een tv van bijv. € 600,-- zou je per € 100,-- een bedrag € 15 ,-- aan krijgen. Enorm veel mensen denken dus dat ze 6 x € 15,-- krijgen een totale korting van € 90,--

Nou zijn de prijzen bij de Mediamarkt geen ronde bedragen. Dus ze zeggen bij 600 euro maar in de winkel is het 599 euro. Dan krijg je dus volgens de mediamarkt formule niet 6 x € 15 aan korting maar 5 x.

Dus de tv van 599,-- minus korting is 524 euro geworden en niet zoals er gelezen ( en al berekend door de consument) wordt 510 euro.

Hoop dat je het nog begrijpt maar duidelijker kon ik het niet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je pint betaal je soms minder en soms meer. alleen als je contant betaald wordt het afgerond.

als je 10 producten koopt van 1,99 betaal je dus 10 cent minder. dan dat het 2 euro zou kosten. dus ik vind het prima. ^^

1,99 is maar 1 cent verschil. maar 1 of 2 is een hele hoop verschil. dus het doet men goedkoop laten lijken denk ik dan maar zo. toch rond ik het vaak af op 2 euro als ik iemand wat vertel over hoe duur het is. dus ja dan is het in de winkel wel 1 cent goedkoper woohoo. lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6 x 1,99 = 11.94 en wordt afgerond naar 11.95
6 x 2.00 = 12.00 20 x 1.99 = 39.80
20 x 2.00 = 40.00 Het zet dus nauwelijks zoden aan de dijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef 300 per maand uit aan de supermarkt.
300 / 2 = 150
150 * 1.99 = 298.50
298.50 * 12 = 3582 euro
300 * 12 = 3600 euro 3600 - 3582 = 18 euro per jaar verdient. :p ja echt veel is het niet. hihi
Het wordt pas aan de kassa afgerond, wat inhoudt dat je voor de individuele producten de vermelde prijs betaalt, maar dat het eindbedrag slechts wordt afgerond en dan in totaal gaat om 1, 2 of 3 cent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij pinnen geldt het inderdaad zelfs niet. Aangezien tegenwoordig zelfs kleine bedragen vaak gratis mogen worden gepind is het steeds onbelangrijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noemt men met een mooi woord: psychologische prijsstelling. Door de artikelen op deze manier te prijzen, lijken ze goedkoper, en zal een geinteresseerde wellicht eerder tot aankoop over gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iets €0,99 kost is het 1€ maar koop je van dat product drie wordt het €2,95. nu kun je zeggen wat zijn 5 cent maar zo werkt het ook voor grotere bedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je zegt ja", "in Nederland". Heb laatst in Duitsland getankt voor 50, 01 euro. Ik kreeg het aan de stok met de kassiere, die toch echt die 1 cent wilde hebben, nadat ik haar een briefje van 50 euro had gegeven. Dat prijzen op 9 en dergelijke is zuiver psychologisch.