ik woon nog thuis ben 19 jaar heb een schuld. is mijn moeder hier nog voor verantwoordelijk als ik het niet kan betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (12)

In Nederland is iemand met 18 jaar voor de wet volwassen en wordt je zelf geacht je schulden te betalen.
Je moeder is hier niet verantwoordelijk voor. Dat ben je helemaal zelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moeten ze kunnen bewijzen welke spullen van hem of haar zijn. Ik heb dit ook bij bekenden meegemaakt.
Als jij 18 bent mag jij wettelijk overeenkomsten aangaan waar je zelf verantwoordelijk voor bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels ben je volwassen en zelf verantwoordelijk wat je doet. Waar je woont maakt niet uit.

Je moeder is dus niet meer verantwoordelijk voor jouw schulden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij ben je in Nederland Financieel onhafhankelijk vanaf je 21.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zo als jij je schulden niet kan betalen en de schuldeiser geeft t uit aan de deurwaarder, komen ze op het adres van je moeder..omdat je daar staat ingeschreven..
en worden op haar spullen beslag gelegd..
laat het zover niet komen en probeer ,als je het niet kan betalen een regeling te treffen, met je schuldeiser..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je moeder op de een of andere manier aansprakelijk zou zijn, dan is op zijn minst vereist dat zij haar handtekening heeft gezet op het betreffende document.
Ik denk niet dat dat wettelijk verplicht was toen jij de schulden maakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het Nibud "Ouders zijn nooit aansprakelijk voor een schuld die hun kind vanaf het 18de jaar maakt. Die schuld komt dan altijd voor rekening van degene die de schuld heeft gemaakt. "

Oftewel, nee, je moeder is niet verantwoordelijk voor schulden die je gemaakt hebt nadat je 18 bent geworden. Is dit een schuld die je al gemaakt hebt voor je 18 werd is je moeder hier wel alsnog verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed heb zijn je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je tot je 23e.. Zelfs als je niet meer thuis woont..
Maar ik denk dat dat alleen in werking wordt gezet als het echt de spuigaten uitloopt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat ben je zelf. Zie de link (had je ook zelf kunnen vinden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind van 18 jaar of ouder is meerderjarig. Ouders zijn dan niet meer aansprakelijk voor de schade en schulden die deze kinderen veroorzaken.
Sommige mensen denken dat de aansprakelijkheid van ouders doorloopt tot de kinderen 21 zijn, maar dit is een misverstand. De leeftijd van 21 jaar heeft betrekking op
de verplichting die ouders hebben om hun kinderen tot die leeftijd financieel te steunen. Het gaat dan om levensonderhoud en studiekosten.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
Schulden zijn vanaf 18 jaar voor eigen rekening.
Het is echter zo dat voor mensen tot 23 jaar naar hun kinderen onderhoudsplichtig zijn en bij gehandicapten is dit meen ik tot 27 jaar.
Dit houdt in dat tot die leeftijd ouders moeten voorzien als de kinderen zelf geen middelen hebben tot levensonderhoud of daar niet in kunnen voorzien.
Nimmer is het echter zo dat deurwaarders spullen van ouders van 18 + schuldenaren in beslag kunnen nemen, tenzij de ouders wettelijke betalingen aan hun kinderen niet voldaan hebben (zoals alimentatie en andere wettelijke verplichtingen). maar dat heeft met de schulden van de kinderen die ze zelf aangegaan zijn , niets te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk wel een beetje stom als je op zo'n jonge leeftijd al schulden hebt! Vanaf 18 jaar ben je hier zelf verantwoordelijk voor.