Moet je als kind inkomstenbelasting betalen over een pensioensuitkering?

Mijn vader heeft in zijn werkzame periode een pensioen gespaard bij een pensioenfonds. 21 jaar geleden is mijn vader overleden. Vanaf dat moment zou het pensioen aan mij uitgekeerd worden met een bedrag iedere maand tot mijn 27e. Dit is echter niet gebeurt.
Nu is het zo dat 2 jaar geleden ontdekt is dat dit pensioen er is. Met terugwerkende kracht is de uitkering van jaar 1 tot en met jaar 19 in een klap aan mij uitgekeerd waardoor ik er nu 36% inkomstenbelasting over moet betalen.
Mijn vraag is nu: Zou ik als ik de uitkering als kind tot mijn 18e zou ontvangen ook deze belasting erover moeten betalen of hoeft dat niet omdat ik dan minderjarig ben.
Kortom: Zou het bedrag in beide situaties onder de streep uit maken. Het gaat om, voor mijn doen, om een groot bedrag en ik kan online nergens er iets over vinden. Vandaar via deze weg.
Ik ben benieuwd, bedankt alvast!
EDIT: Mijn vraag is nu: Zou ik als ik de uitkering als kind tot mijn 18e iedere maand zou ontvangen ook deze belasting erover moeten betalen of hoeft dat niet omdat ik dan minderjarig ben.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Iedereen die een inkomen heeft minderjarig of niet betaald belasting
Nosky
3 jaar geleden
@ronron1212 Het maakt nogal een verschil of je (noem maar wat) 30.000 Euro over 19 jaar maandelijks krijgt uigekeerd en daarmee onder de belastingvrijje voet blijft, of dat je ineens die 30.000 Euro krijgt uitgekeerd te berekenen in één belastingjaar.
Meer- of minderjarig is denk ik niet heel relevant. Ik ben verder ook geen belastingdeskundige maar ik kan mij zo voorstellen dat de situatie anders zou zijn als er gedurende 19 jaar maandelijks een uitkering zou zijn geweest. In het geval van een minderjarige zou dit waarschijnlijk de enige inkomstenbron zijn geweest, dus aannemlijk onder een belastingvrije voet. @RMBI, ik zou contact opnemen met een belastingadviseur en een en ander voorleggen.
Inekez1
3 jaar geleden
Geheel eens met Nosky! Wel of niet minderjarig is niet zo van belang. Het feit dat het hele bedrag in 1 belastingjaar wordt uitgekeerd in plaats van in 19 jaren maakt wel degelijk verschil!
ronron1212
3 jaar geleden
@Nosky of je nu wel of niet onder de belastingvrije voet blijft doet er niet toe iedere Nederlander moet belasting betalen ook minderjarige Ik weet niet hoeveel hij heeft gekregen of had moeten krijgen toen hij nog geen 18 was maar ook onder de 18 ben je belastingplichtig daar gaat de vraag over.
ronron1212
3 jaar geleden
Je krijgt overigens niet het pensioen van je vader maar een nabestaande pensioen
tinus1969
3 jaar geleden
Middeling aanvragen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/hoe_werkt_middeling
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, Vraagteller vermoedt 9mogelijk terecht) dat hij effectief geen belasting had betaald als het nabestaanden pensioen over 19 jaar was uitgesmeerd in zijn kindertijd.
ronron1212
3 jaar geleden
@Tinus1969 dit staat in de vraag
Zou ik als ik de uitkering als kind tot mijn 18e zou ontvangen ook deze belasting erover moeten betalen of hoeft dat niet omdat ik dan minderjarig ben.
Nosky
3 jaar geleden
@ronron1212 Waar het om gaat, is dat er tot een bepaalde inkomenshoogte een belastingvrije voet bestaat.
Dat wordt uiteraard berekend op een totaal van inkomsten.
Ervan uitgaande dat een nabestaandenpensioen niet de enkele honderden Euro's overstijgt, en ervan uitgaande dat eem minderjarige geen andere bronnen van inkomsten heeft, zou het heel goed kunnen dat nabestaandenpensioen onder deze belastingvoet valt. https://financieel.infonu.nl/belasting/119080-belastingvrij-verdienen-2019-2020-en-2021.html Zoals ik al stelde, ik denk dat vraagstellers eens navraag moet doen bij een deskundige.
Tevens, wat staat er in de polis van het pensioen over uitkering en termijnen daarvan..? Maar nogmaals, stellen dan "Iedereen die een inkomen heeft minderjarig of niet betaald belasting", dat is niet helemaal juist. Leeftijd doet er inderdaad niet toe, maar de bron(nen) van inkomsten en de hoogte daarvan bepalen het tarief en de aftrekposten.

Antwoorden (1)

Ook over een nabestaandenpensioen moet inkomstenbelasting worden betaald en dat is onafhankelijk van de leeftijd van ontvanger. Het tarief van 36% weet ik niet precies waar je dat vandaan haalt. Maar als je ieder jaar een bepaald bedrag zou hebben gekregen zouden deze ook in box 1 vallen met een tarief van ongeveer 37% (afhankelijk van het jaar). Als het bedrag boven de 68.000 komt te liggen zou je een nog hoger tarief moeten betalen en dan zou je inderdaad nu meer belasting moeten betalen dan als het verspreid over jaren zou zijn uitgekeerd. Percentagegewijs is er dus niet veel verschil of dat iedere maand of in een keer wordt uitbetaald. Mogelijk zit er wel een verschil in doordat bij verspreide betalingen je mogelijk beter gebruik kon maken van de heffingskortingen van de jaren. Of dat zou werkelijk zo is hangt af van je totale inkomens. Maar voor nu kun je daar waarschijnlijk niets meer aan veranderen omdat je het pensioen nu pas hebt genoten.