waarom betaal ik zorgverzekering?

Ik betaal al mijn hele leven zorg verzekering, ik ben 3 a 4 jaar niet naar de tandarts geweest dus de zorgverzekering heeft winst op mij gemaakt. Waarom moet ik dan na 3 a 4 jaar alsnog 200 euro bij betalen aan de zorgverzekering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoel je met bij betalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal ik met mijn 3 x in de week 4 uur dialyseren en dan nog diabetes en een hele hoop meer gezondheidsproblemen dan maar even HEEL HARTELIJK DANK zeggen. Omdat iedereen zorgverzekering betaalt kan ik mijn leven toch nog leiden. Ik hoop dat jij nooit zorg nodig zal hebben maar wees gerust. Doordat iedereen (als het goed is ) verzekerd is kunnen ook jou ziektekosten in de toekomst vergoed worden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een tandartsverzekering afgesloten, maar gaat al jaren niet naar de tandarts? Tja, da's niet zo slim. En het ontslaat je niet van je betalingsverplichting.

Antwoorden (11)

Als je zo lang niet naar de tandarts gaat, dan ga je die verzekering nog hard nodig hebben. En je gaat toch ook niet elke keer klagen, als je de premie voor je brandverzekering overmaakt, dat het afgelopen jaar je huis weer niet is afgebrand?
Maar, de zorgverzekering is wettelijk verplicht, je hebt geen enkele keus.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is de premie per maand dan zo hoog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de zorg hier goed betaal je daar gewoon veel voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, maar van mijn (oa) brandverzekering krijg ik elk jaar een klein beetje terug ipv bij te moeten betalen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
én voor een brandverzekering kan ik KIEZEN.
Zo werkt dat met verzekering, je betaalt in de hoop dat je het niet nodig hebt, en met die "winst"die op jou gemaakt is, moet een ander uitbetaald worden. En de premie van de glasverzekering van een ander wordt gebruikt om jouw kapotte glas te vervangen.
13 jaar geleden
Dat is nu net het principe van een verzekering: je betaalt voor de zekerheid/garantie dat áls je zorg nodig hebt, je deze ook krijgt. Je koopt dus zekerheid.
Daarbij: chronisch zieken (of mensen die langere tijd in het ziekenhuis hebben moeten verblijven) kosten de ziektekostenverzekeraar vele malen meer dan dat zij als premie hebben ingelegd. Uiteindelijk rekent dat tegen elkaar weg (+ wat winst voor de verzekeraar).
Verzekeren werkt dus op collectiviteit.
13 jaar geleden
Vroeg of laat is iedereen wel de klos met medische problemen.En als je ineens toch een tandarts nodig hebt kan het zomaar veel meer kosten dan die 200 euro.Alhoewel alle geneeskundige instanties slordig met geld om gaan, door vaak medicijnen voor te schrijven die later grotendeels ongebruikt worden weg gegooid.Let maar eens op wat er met de vaccins gebeurt tegen de mexicaanse griep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanner je geen zorgverzekering hebt en er overkomt jou iets, dan kan de operatiekosten dermate hoog zijn, dat je dat niet kan betalen.

Een zorgverzekering is een soort van geld sparen voor je eigen gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met die 200 euro 'bijbetalen'?
Als het gaat om kosten voor de tandarts omdat je eerder niet geweest bent, dan is het domweg omdat je je niet aan de voorwaarden van je tandartsverzekering gehouden hebt - doorgaans staat daar in dat je (minstens) een keer per jaar naar de tandarts moet (twee keer indien je tandarts dat beter acht).
Doe je dat niet, dan heb je ook geen recht op vergoeding, of je die verzekering nou betaald hebt of niet. Nadat je (volledig) gesaneerd bent, dus als alle problemen verholpen zijn, gaat die 'teller' weer opnieuw lopen en kun je weer aanspraak maken op vergoedingen zoals binnen jouw verzekering gelden, mits je je aan de voorwaarden houdt (dus ook zo vaak op controle gaan als je tandarts zegt dat je moet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken je leeftijd niet, dus ik weet niet hoe lang "al mijn hele leven" is.
Ben je boven de 18, dan zit er niet eens tandartszorg in je basisverzekering.
Dus als je dan wel naar de tandarts gaat, ja dan moet je extra betalen, namelijk de tandartskosten.

Ben je boven de 18 en heb je werk, dan betaalt je werkgever een inkomensafhankelijk bijdrage voor de zorgverzekering.

In het basispakket zit onder meer geneeskundige zorg (waaronder zorg door huisartsen, ziekenhuizen, medisch specialisten en verloskundigen), ziekenhuisverblijf, tandheelkundige zorg tot achttien jaar (beperkt) en geneesmiddelen. Voor zorg die niet in de basisverzekering zit (zoals fysiotherapie, uitgebreidere tandheelkundige hulp en alternatieve geneeswijzen) kun je een aanvullende verzekering afsluiten. Dat is echter niet verplicht.

Het is maar te hopen dat je het nooit echt nodig hebt.
Dat was bij mij eigenlijk ook altijd het geval.
Maar laat ik nu 4 weken geleden slachtoffer zijn van een verkeersongeval en in het ziekenhuis terecht komen.
Ja hoor, dat kan echt iedereen overkomen.
Dan ben je blij dat je verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms vraag ik me dat zelf ook af. In de grondwet staat dat iedere Nederlander recht op basiszorg heeft ongeacht wel/geen verzekering.
Van wat je uitspaart zou je jaarlijks fijn vakantie kunnen vieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als iedereen dat doet, is er voor niemand basiszorg. Het geld voor die basiszorg groeit niet aan bomen!
je moet het zo zien je word morgen aangereden en raakt zwaar gewond jij kunt de ziekte kosten niet betalen. dat is nu eenmaal zeer duur. ze zullen je niet kunnen behandelen. ze zullen je in leven moeten houden. maar meer niet. en door dat je nooit goede behandeling hebt gehad eindige je als een kast plantje (dit is maar een voorbeeld) gewoon om dat je die behandeling niet kunt betalen. terwijl als je dat wel kon je gewone leven terug had gekregen. wat is op dat moment je meer waar een normaal leven zonder zware beperkingen of een kast plantje met wat extra geld omdat hij nooit de zorgverzekering heeft betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan nu wel niets mankeren, maar over 20-30 jaar zoveel mankeren, dat je het niet zou kunnen betalen, als er geen zorgverzekering zou zijn.
Dat heet solidariteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
De zorg is gebaseerd op: De sterkste schouders betalen de zwaarste lasten. Sterk zijn kan door mazzel en inspanning komen. Zwak zijn kan na pech en inspanning komen. En dan heb je nog de mensen die gewoon misbruik maken van zorg. Helaas.

Maar de zorg zou veel te duur zijn wanneer alleen mensen betalen die er ook regelmatig gebruik van maken.