Welke verzekeringen moet je allemaal afsluiten als je op jezelf gaat wonen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga je studeren? Dan heb je namelijk allemaal vrij goedkope studentenverzekeringen waar al veel bij in zit.
Google maar eens op 'studentenverzekering'of kijk hier:
http://www.mijnstudentenleven.nl/verzekeren/verzekeren.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine opmerking over de antwoorden hieronder. Bij veel staat een glasverzekering. In heel veel gevallen zit dat inbegrepen bij de huurovereenkomst. Controleer dat dus eerst voordat je hem afsluit, anders ben je dubbel verzekerd.

Het beste antwoord

In ieder geval de wettelijk verplichte verzekeringen:
WA en zorgverzekering.

Verder is een glas/inboedelverzekering redelijk standaard en natuurlijk brand.

Strikt genomen "moet" je die laatsten niet afsluiten, maar ja... ALS er dan een keer wordt ingebroken, is de schade vele malen groter dan de premie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WA is niet verplicht, alleen voor je auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeroenla, inboedelverzekering verzekert toch het risico van brand. Dus waarom dubbel?
Met WA verzekering bedoel je hopenlijk WAP dwz WA particulieren, dus niet voor een gemotoriseerd vervoermiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@opzoeknaar: wettelijk niet verplicht, maar uit de jurisprudentie blijkt wel dat de rechter er heel zwaar aan tilt als je hem niet hebt. @hajete: vaak wordt inboedel/brand als pakket verkocht, maar er zijn aanbieders waar je inboedel en brand apart kunt afsluiten. Met WA bedoelde ik inderdaad de WAP.

Andere antwoorden (5)

Wettelijke Aansprakelijkheid Particulieren, voor als jij elders schade berokkent;
Brand en Inboedelverzekering. Voor als er brand is of als er wordt ingebroken.
Verder kan je nog denken aan glasverzekering en begrafenisverzekering. Voor die en andere verzekeringen geldt: Kan ik de schade betalen als het gebeurt. Bij glasverzekering denk ik van wel en voor een begrafenisverzekeringgeldt dat er wellicht nog andere verzekeringen zijn die bij overlijden tot uitkering komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe hoef je geen enkele verzekering af te sluiten, als je dat niet nodig vindt. Ziektekosten- en Overlijdensverzekeringen heb je waarschijnlijk al, die hangen niet af van het feit of je op jezelf woont of niet. Hetzelfde geldt voor een aansprakelijkheidsverzekering.
Een inboedelverzekering kun je afsluiten als je denkt dat je inboedel dat waard is. Als al je meubilair van de kringloopwinkel komt is dat nergens voor nodig. Als je een huis koopt is natuurlijk een opstalverzekering nodig, daarmee verzeker je het huis zelf, niet de inboedel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel degelijk verzekeringen waartoe je verplicht bent je aan te sluiten, de zorgverzekering is de eerste die in me opkomt (niet genoemd in mijn antwoord, omdat dit niet *nieuw* is als je op jezelf gaat).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard. De vraag was echter '.. als je op jezelf gaat wonen ..'. Bij DIE situatie zijn er geen extra wettelijke verplichtingen.
Natuurlijk zijn er voor andere omstandigheden tal van verplichte verzekeringen. Zorgverzekering is daar één van, maar denk ook aan auto of brommer, levensverzekering bij een hypotheek enzovoorts. Dank voor de aanvulling, maar om nou gelijk een (-) te geven...
De enige verzekering die in Nederland voor iedereen verplicht is, is een zorgverzekering. Die sluit je echter niet af zodra je op jezelf gaat, maar daar ga je vanaf je 18e premie voor betalen. Het is verstandig om na te denken over de vraag of je naast je verplichte basisverzekering ook een aanvullende verzekering wilt, en wat je dan verzekerd wilt hebben.

Er wordt soms gezegd dat een WA-verzekering verplicht is, maar dat is niet zo. Het is echter wel zeer aan te raden, en bijna elke Nederlander (zo'n 95%) heeft zo'n verzekering. WA staat voor wettelijke aansprakelijkheid, wordt ook wel PAV (particuliere aansprakelijkheidsverzekering) genoemd. Dit is de enige niet-verplichte verzekering die je eigenlijk gewoon móet hebben: als jij per ongeluk bij een ander letsel veroorzaakt of iemands spullen vernielt, vergoedt deze verzekering de schade. Dit is dus een verzekering die je niet alleen maar voor jezelf hebt.

Verder hebben de meeste mensen een inboedel- en een uitvaartverzekering. De uitvaartverzekering is ook weer zo'n verzekering die je niet alleen voor jezelf hebt. Een uitvaart is duur (vooral een begrafenis, cremeren is goedkoper) en het is m.i. niet erg sociaal om hier niets voor te regelen en anderen met kosten op te zadelen. Bijkomend voordeel van zo'n verzekering is dat je vaak ook via de verzekeraar je wensen vast kunt laten leggen. Overigens kun je ook gewoon sparen voor je uitvaart: anders dan bij andere verzekeringen zijn de kosten redelijk goed vantevoren te voorspellen. Als je genoeg spaargeld hebt, kun je er dus ook prima voor kiezen om geen aparte verzekering hiervoor af te sluiten. De meeste jonge mensen hebben echter geen apart potje hiervoor, of hebben geen zin om het geld apart te houden. En dan kun je beter een verzekering afsluiten.

Inboedel is wel zo prettig voor jezelf, zo ook een brandverzekering. Maar het is niet verplicht en als je inboedel geen grote waarde heeft (als je bijv. op kamers woont) kun je er ook voor kiezen dit niet te doen. Ik las pas ergens dat Nederlanders ontzettend oververzekerd zijn: geen idee of dat waar is, maar het kan natuurlijk geen kwaad om kritisch te zijn en niet zomaar alles te verzekeren.

Als je waardevolle spullen hebt zoals dure muziekinstrumenten of een bijzondere sportuitrusting, kan het verstandig zijn die apart te verzekeren. Als je op vakantie gaat, kun je een reisverzekering afsluiten, en als je vaker weg bent kan het handig zijn om een doorlopende reisverzekering af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeten helemaal niks
Maar verstandig is dit niet!!

Kijk even op Independer.nl
Dan kan je je inboedel verzekeren plus een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering verzekering in 1 inboedel is voor brand en inbraak WA is voor stel dat je wasmachine overstroomt en de buren onder jou hebben water overlast enz
Glas verzekering zit soms bij de huur niet altijd

Op Independer kan je invullen waar je gaat wonen hoe oud je bent en wat je verdiend of dt je student bent en daar zal dan ook de prijs aan aangepast gaan worden
Tevens krijg je meerdere keuze's zodat je zelf kan kiezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is volgens mij niet welke verzekeringen verplicht zijn, maar welke je moet afsluiten als je op jezelf gaat wonen. Welke verstandig zijn om te hebben dus.

Een inboedelverzekering is hoe dan ook aan te raden. Ook al woon je op een studentenkamer, veel studenten hebben een laptop/computer, smartphone en wellicht nog andere elektronische apparatuur. Samen heeft dat toch een behoorlijke waarde. Bovendien kost een inboedelverzekering maar een paar euro per maand.

Koop je een woning, dan stelt de hypotheekverstrekker een opstalverzekering meestal verplicht. Op die manier heeft hij de zekerheid dat in geval van schade aan de woning, de kosten gedekt zijn.

Verder zijn er natuurlijk nog verzekeringen die handig zijn om te hebben, maar niet noodzakelijk en die ook niet direct met op jezelf wonen te maken hebben. Denk aan een aansprakelijkheidsverzekering, uitvaartverzekering en reisverzekering.

Overigens is het verstandig te bekijken of je meerdere verzekeringen bij dezelfde verzekeraar kunt onderbrengen. Vaak levert je dit een premievoordeel op. En krijg je met schade te maken waarbij onduidelijk is door welke verzekering deze gedekt wordt, dan scheelt het bovendien een hoop papierwerk en correspondentie.