Kan mijn vriend ook geld terugvragen via de verzekering voor de anticonceptiepil?

Het gaat er niet om of de verzekering de anticonceptiepil zou dekken maar vooral wanneer hij wel in het pakket zit mijn vriend hem ook aan zou kunnen vragen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je verzekering dekt alleen de medische kosten die jij zelf als persoon maakt. Aangezien de pil een 'medicijn' is dat niet door hem, maar door jou geslikt wordt zal zijn verzekering dat ook niet vergoeden.

Wel zijn er verzekeringen die condoomgebruik vergoeden. Daarbij maakt het gek genoeg niet uit of je een man of een vrouw bent.
De anticonceptiepil wordt vanuit het basispakket alleen vergoed als je jonger bent dan 21, of bij de behandeling van endometriose of hevig bloedverlies bij de menstruaties waardoor bloedarmoede ontstaat. Die laatste twee medische indicaties doen zich vanzelfsprekend alleen voor bij vrouwen. Voor het leeftijdscriterium spreken de regelementen over "verzekerden jonger dan 21 jaar". Dus niet specifiek van "vrouwen". Puur theoretisch gezien zou een man jonger dan 21 daarom de pil vergoed kunnen krijgen vanuit het basispakket. Alleen moet die man dan wel een geldig recept hebben, en ik denk niet dat er legitieme redenen zijn voor een arts om de anticonceptiepil voor te schrijven aan een man. Ik vermoed ook dat áls een arts dit zou doen, de apotheker én zorgverzekering daar vragen over zouden gaan stellen.

Voor de vergoeding buiten het basispakket, dus verzekerden vanaf 21 die niet om medische redenen al aanspraak kan maken vanuit het basispakket, verschilt de vergoeding én de wijze van formuleren in de polisvoorwaarden per zorgverzekering. De één heeft het over "verzekerden", de ander over "vrouwen". In theorie zou vanaf 21 jaar een man die een verzekering heeft die stelt dat deze vergoeding alle verzekerden betreft ook dan in aanmerking kunnen komen voor vergoeding, ware het niet dat daarvoor natuurlijk hetzelfde voorbehoudt geldt als bij de vergoeding vanuit het basispakket: de anticonceptiepil is alleen op recept van een arts verkrijgbaar, en het voorschrijven van de anticonceptiepil aan een man gaat natuurlijk tegen alle medische richtlijnen maar ook tegen elk logisch denken in. Vrouwelijke hormonen bij mannen wórden wel eens toegepast, onder meer bij man-naar-vrouw transseksuelen en bij hormoongevoelige prostaatkanker, maar geen van beide behandelingen bestaat uit het toedienen van de anticonceptiepil bij een man.

Dus alle theorie en formuleringen ten spijt zal in de praktijk een man géén anticonceptiepil vergoed krijgen van zijn zorgverzekeraar.