Welke zorgverzekering moet ik kiezen als student?

25 december word ik 18 jaar. Ik moet dan een zorgverzekering sluiten. Ik heb gehoord dat er speciale zorgverzekeringen zijn die goedkoop zijn speciaal voor studenten. Welke moet ik kiezen die voordelig zijn voor mij als student?

Toegevoegd na 22 seconden:
En hoe werkt het allemaal met eigen risico?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Er zijn een aantal zaken die je goed op een rijtje moet hebben:

- Eigen risico is per wet bepaald. Dit betekent dus dat je sowieso € 350 aan eigen risico betaalt. Dit kan hoger zijn (eigen keuze), waardoor je jouw lasten verlaagd.
- Een collectieve zorgverzekering is niet per saldo goedkoper. Het is daarom altijd goed om altijd je zorgpremie te vergelijken (niet altijd uitgaan van zorgvergelijkers, maar zelf berekenen voor jouw situatie).
- Er zijn enkele zorgverzekeraars die zich richten op studenten, zoals National Academic. Daarnaast zijn Zekur en Take Care Now ook gericht op jongeren. Naast een lage premie bieden zij ook leuke extra's (zoals korting op sportscholen, eenvoudige declaraties e.d.) wat het voor studenten net wat aantrekkelijker maakt.

Zaak is vooral om goed te vergelijken. Succes en alvast gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het dan slim om eigen risico hoger te hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik lastig. Dit is namelijk van verschillende factoren afhankelijk: Voor: Als je voorgaande jaren niet/nauwelijks gebruik heb gemaakt van je zorgverzekering is het zeker iets om te overwegen. Je kunt je premie soms wel tot € 15 per maand verlagen door te kiezen voor een hoger eigen risico.
Tegen: Stel er gebeurt dit jaar wel iets, dan ben je dus verantwoordelijk voor je eigen kosten. En het lijkt mij dat je als student geen extra potje hebt om deze kosten te dekken. Weeg het dus vooral goed af. Mijn advies is echter om niet verder dan € 450 te gaan, anders loop je het risico teveel kwijt te zijn. Ik kan echter niet in jouw portemonnee kijken.

Andere antwoorden (3)

Als je studeert kan je bij veel verschillende instanties een collectieve studentenzorgverzekering afsluiten. Het grote voordeel is, dat je korting krijgt op je basisverzekering en/of aanvullende verzekering.

Vaak kan je via je hogeschool of universiteit een collectieve zorgverzekering afsluiten. Informeer hiervoor bij je eigen hogeschool of universiteit. Daarnaast bieden de De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) een collectieve zorgverzekering voor studenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Los van een collectieve verzekering voor studenten moet je bepalen hoeveel eigen risico je aandurft. Het verplichte eigen risico is volgend jaar 350 euro en de eerste 350 euro die je niet bij de huisarts opmaakt maar bijv door medicijnen, door een bezoek aan het ziekenhuis etc betaal je zelf.

Als je een hoger eigen risico neemt omdat je denkt/hoopt dat je niet ziek wordt en geen ongeluk krijgt kun je het goedkoper maken.

Verder moet je nadenken over een aanvullende verzekering. Dit maakt het weer duurder maar dan zijn bijv tandartskosten, fysiotherapie en vele andere zaken weer gedeeltelijk of geheel gedekt.

Laat je informeren door iemand die jouw situatie kent, je ouders, een tante/oom etc.

Meer lezen kun je in de bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ookal zou ik geen medicijnen slikken of naar de huisarts gaan het hele jaar moet ik dan toch die 350 euro standaard betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, die 350 hoef je alleen te betalen als je medicijnen krijgt, of naar het ziekenhuis gaat etc. Als je alleen het hele jaar de huisarts bezoekt zonder medicijnen en zonder doorverwijzing betaal je niets meer dan de premie voor je basisverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar hieronder word er gezegt dat ik die 350 euro sowieso moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitleg: die 350 is een verplicht eigen risico. Die betaal je als je kosten maakt (globaal) buiten de huisarts. Je kunt er ook voor kiezen om een hoger eigen risico te nemen, dan moet je bijv tot 500 eigen risico betalen als je kosten maakt buiten (globaal) de huisarts om. Als je dus geen medicijnen krijgt, niet in het ziekenhuis komt etc maar alleen eens naar de huisarts gaat (fysio moet je gewoon betalen of aanvullend voor verzekeren) hoef je die 350 of het hogere bedrag (dan betaal je minder premie per maand) niet te betalen.
Hoi,

Ik ben naar vandaagcollectief gegaan. Ik betaal maar
€ 100,39 per maand voor de basisverzekering van VGZ!
Ben toevallig ook 1e kerstdag jarig!