Vergoedingswijziging wanneer je al in een zorgtraject zit, hoe werkt dat?

Ik ben bij CZ collectief verzekerd, afgesloten in 2019 vanwege de orthodontievergoedingen, deze was 100% van de totale kosten. Nu zie ik op de nieuwe polis dat orthodontie nog maar tegen 2045 euro vergoed word voor de gehele periode. Zoonlief is al bijna 1 jaar in behandeling en is al over de helft. Ik schat in dat dit jaar ongeveer 1500 euro is verbruikt hiervoor. Vanaf 2020 geld dus een veel lagere vergoeding, begint het dan voor ons opnieuw te tellen, of gaat van die 2045 euro al 1500 euro eraf?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Normaal gesproken gelden maximale bedragen per kalenderjaar. Maar omdat hier specifiek gesproken wordt over "zolang u de verzekering heeft" gaat dat hier helaas niet op. Op de website van CZ staat het letterlijk: "Dit bedrag is eenmalig voor de hele verzekeringsduur."

De premie die je moet betalen voor deze verzekering is waarschijnlijk minder dan die 545 euro, in een heel jaar. En los van de kosten voor orthodontie ben je dan wel verzekerd voor gewone tandartskosten. Het maximum van 2045 euro geldt alleen voor de kosten voor orthodontie. Voor gewone tandartskosten geldt een maximum van 450 per kalenderjaar.
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Voorwaarden CZ: een lopende behandeling waarvoor wij een akkoordverklaring hebben gegeven, mag worden afgemaakt. Dat geldt hier niet?
https://appl.cz.nl/VoorwaardenVergoedingen/VoorwaardenVergoedingen.asp?Soort=OVZALG&OccSL=80&DatumGeldig=20200101
Een telefoontje naar CZ lijkt me altijd verstandig...
Logische vraag, Annema1972, gezien de wijziging van de vergoeding voor orthodontie. Wat er voor jouw zoon wijzigt, is dat hij vanaf 1 januari 2020 100% per rekening vergoed krijgt tot maximaal € 2.045,- eenmalig tot zijn 18e jaar. De vergoeding die hij tot en met 2019 heeft gebruikt, brengen we niet in mindering op deze nieuwe vergoeding. Leg ik je dit zo duidelijk genoeg uit? Groet, Karlijn, medewerker Webcareteam CZ Zorgverzekering