Wordt een geslachtsverandering in Thailand vergoed door de zorgverzekering?

Wordt een geslachtsveranderende operatie (gedeeltelijk) vergoed door de zorgverzekeraar? En wat zijn de voorwaarden voor een vaginopastiek in Thailand?

8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een geslachtsveranderende operatie wordt - in Nederland - vergoed door de zorgverzekeraar wanneer daar een indicatie voor is. In Thailand of een ander - ver - buitenland zal dat een stuk ingewikkelder worden. Ik denk dat je ook voor de verdere begeleiding veel beter in Nederland kunt blijven voor een dergelijke complexe behandeling (denk ook aan de nazorg als er iets mis zou gaan). De meeste behandelingen die leiden tot geslachtsverandering (dus ook de hormoontherapie, ontharing van bijv. het gelaat) worden in Nederland vergoed, alleen eventuele borstimplantaten niet.

Antwoorden (2)

De zorgverzekeraar vergoed 70%:
http://www.bertsgeschiedenissite.nl/TGNH/Geslachtsverandering/Dr_Preecha_de_vaginakoning.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste vraag is altijd of de geslachtsveranderende operatie sowieso zal worden vergoed door de zorgverzekeraar.

Of je al dan niet in aanmerking komt voor deze vergoeding, hangt af van de medische indicatie en de polis. De zorgverzekeraar maakt op basis hiervan een besluit over al dan niet vergoeden van de operatie zelf.

Pas daarna kan evt. een besluit worden genomen door de zorgverzekeraar over de klinieken waar de vergoeding wel of niet voor geldt.

Ga je naar een andere kliniek dan waar de zorgverzekeraar toestemming voor heeft gegeven, wordt de operatie niet vergoed en anders wel.

Het kan dus best zijn dat de zorgverzekeraar uiteindelijk toestemming geeft voor een operatie in Thailand. Maar alleen pas nadat een bevoegd medisch specialist heeft vastgesteld dat de operatie op medische indicatie is.

Overigens zal een zorgverzekeraar niet snel toestemming geven voor een geslachtsveranderde operatie in Thailand. Dit aangezien ze meestal geen contract zullen hebben met Thaise of andere buitenlandse medische instellingen.