Als een kind een onrechtmatige daad verricht (bijv. inbreekt), kunnen de ouders dan de schade - zonodig - verhalen op hun verzekering?

Vroeg mij af of schade bij een onrechtmatige daad ook vergoed wordt. Je zou zeggen van niet, maar heel jonge kinderen trekken bijv. impulsief weleens de bril van een volwassene van de neus en dat is in feite ook onrechtmatig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, ze zijn gewoon hoofdelijk aansprakelijk, en misdaad, ook gepleegd door kinderen, wordt niet vergoed.

Het geval met de bril dat je beschrijft zit weer anders in elkaar ; je ZOU zeggen dat dat een ongelukje is dat op de verzekering verhaald kan worden, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Het wordt meer gezien als 'het risico dat je neemt als je een peuter op schoot neemt'. De WA-verzekering kan heel, heel erg moeilijk doen. Uiteraard moet je het altijd proberen. Maar als het echt om vandalisme ofzo gaat, doen ze niet moeilijk : geen uitbetaling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het risico dat je neemt als je een peuter op schoot neemt" bestaat wettelijk gezien niet en zolang er geen sprake is van opzettelijke vernieling hoort de schade gewoon vergoed te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch is juist DAT een praktijkvoorbeeld, ik meen uit iets als Kassa of Kieskeurig van jaren geleden, en ze zijn er met de jaren niet soepeler op geworden.
Of het letterlijk zo in de wet staat denk ik niet, maar bij uitstekend vantevoren in te schatten risico's (en een kind dat aan een dure bril trekt is verre van een onverwachte gebeurtenis, anders zou vraagsteller het ook niet noemen, en IEDEREEN kent het 'probleem') ijn ze echt heel, heel moeilijk. Niet altijd terecht, dat ben ik met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet waar Wavaria: http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/dekt-wa-verzekering-ook-gezinsleden-onderling/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/verzekering/18994-aansprakelijkheidsverzekering-voor-particulieren-avp.html Zo is het in de wetgeving bepaald dat omgang met zeer jonge kinderen een bepaald risico inhoudt, indien een volwassene een zeer jong kind op schoot neemt weet hij of kan hij weten dat hieraan het risico verbonden zit dat zijn bril van zijn neus wordt getrokken. In dit geval voelt u zich misschien dan ook aansprakelijk voor de daden van uw kind maar u bent het niet, de wetgever bepaald in dit geval dat het ontstaan van de schade te wijten is aan degene die het risico nam door het kind op schoot te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig ; mijn ouwe geheugen doet het nog prima ;)

Andere antwoorden (3)

Om van een onrechtmatige daad te spreken moet er sprake zijn van normbesef. Met andere woorden je moet de gevolgen van je daden kunnen overzien. De grens voor het hebben van normbesef ligt als ik het goed heb op 14 jaar. Verder zijn ouders aansprakelijk voor hun kinderen tot 14 jaar. Dit wordt dus gedekt door een normale aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele jonge kinderen zijn niet toerekeningsvatbaar. De wettelijke definitie daarvan is: "Niet strafbaar is hij die een feit begaat, dat hem wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend."
Gebrekkige ontwikkeling is dus ook een kind dat de gevolgen van zijn of haar daden nog niet kan overzien.

Een heel ander verhaal wordt het als er opzet in het spel is, zoals inbraak, diefstal, opzettelijke vernieling etc., dat wordt in geen geval vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer wel de civielrechtelijke en strafrechtelijke aspecten uit elkaar te houden. Ontoerekeningsvatbaar komt alleen voor mbt een strafbaar feit. De reikwijdte van de schuld vraag hoort bij het civiele aspect. En juist voor oa. een gebrekkige ontwikkeling (tot 14 jaar) heeft de wetgever risicoaansprakelijkheid ingesteld, dat het financiele risico bij de ouders legt.
Een inbraak valt onder "Opzet" en dat is altijd uitgesloten