Is een zwitsers incasso bedrijf een claim in nederland op te leggen?

Heb een ongeluk in zwitserland gehad en de kosten voor het ziekenhuis en helicopter zijn bij elkaar 15000euro... het is mogelijk om het bedrag in 6 delen te betalen maar zoveel geld heb ik nooit... nu krijg ik brieven van Creditreform in Zwitserland waarin ze dreigen van juridische stappen tegen mij... Waar moet ik voor vrezen aangezien Zwitserland niet onderdeel uitmaakt van de EU?

een maand geleden
2.6K
ronron1212
een maand geleden
Dat er beslag gelegd gaat worden daar zijn speciale deurwaarders voor binnen en buiten de eu
Inekez1
een maand geleden
Door het Verdrag van Lugano gelden in dit soort gevallen voor Zwitserland dezelfde procedures als voor EU-landen.
Utrecht
een maand geleden
In eerste instantie zou jouw Nederlandse ziektenkostenverzekering dit moeten oppakken (zeker de ziekenhuiskosten). Aanvullend daarop neem ik aan dat je een reisverzekering hebt. Die vergoed dan de rest. Breng Creditreform in contact met je verzekeraar(s).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Neem contact op met de schuldeiser of het incassobureau en probeer een betalingsregeling af te spreken.
Het is voor de schuldeiser fijner om langzaam, maar wel het hele bedrag te krijgen, dan dat je failliet gaat en ze daardoor een deel mislopen.
Inekez1
een maand geleden
@Utrecht, niet iedereen heeft een reisverzekering. Of wel een reisverzekering, maar bijvoorbeeld geen dekking voor gevaarlijke sporten en/of helikopterreddingen. Dat moet je echt apart regelen. De basiszorgverzekering is ook niet altijd voldoende voor dekking van medische kosten na bijvoorbeeld wintersportongeluk. En zoals je ziet aan deze vraag, kun je behoorlijk in financiële problemen komen als je de risico's niet goed afdekt... https://www.independer.nl/reisverzekering/info/dekking/actieve-vakantie
Utrecht
een maand geleden
@Inekez1, als je op familiebezoek gaat in Zwitserland is het begrijpelijk dat je daar geen reisverzekering voor afsluit. Val je dan van de trap, dan is dat pech hebben. Maar als je naar Zwitserland gaat om wintersport of andere gevaarlijke sporten uit te oefenen, dan ben je zonder reisverzekering wat mij betreft kandidaat voor de Darwin Award. Dan neem je bewust een groot risico en is het eigen schuld, dikke bult. Maar we weten niet of dat in deze situatie zo is.
Inekez1
een maand geleden
@Utrecht, uit de vraag kun je wel afleiden dat er geen adequate verzekering was en dat er blijkbaar een reddingshelikopter nodig was. Dus het zal niet gaan om bij familie thuis van de trap vallen. Ik denk dat er veel mensen zijn die denken met een gewone doorlopende reisverzekering voldoende dekking te hebben voor een wintersport of wandelvakantie in de bergen. Om er dan later achter te komen dat ze voor een paar euro extra premie de dekking hadden moeten aanpassen. Dat is heel lullig en wel eigen verantwoordelijkheid, maar is echt niet altijd bewust risico nemen.
Utrecht
een maand geleden
De meeste gewone doorlopende reisverzekeringen dekken wintersport (ski/snowboard). De mijne wel. Ziekenhuiskosten zouden al voor NL tarief gedekt moeten zijn met de zorgverzekering. Als je mogelijkheden hebt om in de winter bijzondere bergsporten te beoefenen in Zwitserland, zou je ook moeten kunnen bedenken je goed te verzekeren, danwel ook de cash te hebben voor het geval het mis gaat.
Inekez1
een maand geleden
@Utrecht: https://www.independer.nl/reisverzekering/info/dekking/actieve-vakantie/wintersport Dat wintersport gedekt is onder je gewone doorlopende reisverzekering, geldt voor schade/verlies van je ski-spullen, compensatie voor niet-gebruikte skilessen etc. Daaronder vallen nadrukkelijk NIET helikopterredding, repatriëring en extra zorgkosten. Je Nederlandse zorgverzekering vergoedt ziekenhuiskosten in het buitenland tot maximaal het bedrag dat een vergelijkbare behandeling in Nederland zou kosten. In Zwitserland zijn de ziekenhuiskosten veel hoger dan in Nederland, dus zul je altijd bij moeten betalen als je daarvoor niet aanvullend bent verzekerd (aanvullende zorgverzekering voor buitenlanddekking of aanvullende reisverzekering voor medische kosten). JIJ denkt nu dat je goed verzekerd zou zijn voor je wintersportvakantie, maar als je geen extra dekkingen afsluit en je raakt gewond in de bergen, krijg ook jij te maken met enorme kosten die niet vergoed worden.
HannekeJanssen
een maand geleden
Ik begrijp je vraag niet goed. Dit is een zaak voor je reisverzekering. Heb je ervoor gekozen om die niet af te sluiten, dan zul je deze kosten linksom of rechtsom zelf moeten betalen - ik zou dan vragen of je in meer termijnen kunt betalen, omdat in 6 termijnen betalen je niet lukt. Maar de kosten moeten betaald worden, anders had je ervoor moeten kiezen om bovenop die berg te blijven liggen (klinkt hard natuurlijk, maar je had kunnen weten dat aan een helikoptervlucht behoorlijke kosten vast kunnen zitten...).

Antwoorden (1)

Of Zwitserland lid is van de EU of niet is niet zo relevant. De vraag is of er tussen Zwitserland en Nederland een zgh. rechtshulpverdrag is. En dat is het geval. Dat betekent o.a. dat deurwaarders uit Nederland uitspraken van Zwitserse rechters uitvoeren (executeren). Wat betekent dat hij beslag kan leggen op je inkomen en je spullen. Is zo'n uitspraak er (nog) niet, dan kan de eisende partij naar de rechter stappen om zo'n uitspraak te krijgen. Hoogst waarschijnlijk gebeurt dat bij een Zwitserse rechter, en als je verweer wilt voeren zul je daar zelf naar de zitting moeten gaan, en/of een Zwitserse advocaat in de arm moeten nemen.
Terzijde: heb je geen ziektekostenverzekering? En zo ja: waarom handelen zij deze claim niet af?
een maand geleden