Uitvaartverzekering afgesloten en verzwegen dat ik psychoses heb gehad krijg ik daar last mee?

Draait uiteindelijk mijn familie of ik voor de kosten op als de verzekeraar mijn huisarts raadpleegt?
Moet ik alvast 8000€ reserveren voor mijn crematie en begravenis.?
Wat en hoe gaat de verzekeraar precies alles uitpluizen nadat iemand is overleden om niet te hoeven uitkeren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Peter1, niemand mag jouw huisarts raadplegen. Een huisarts heeft geheimhoudingsplicht.
Is er bij het afsluiten van de verzekering naar gevraagd.
Zorg dat je samen met behulp van de artsen jouw psychose onder controle houdt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar de politie die ook komt kijken wat er gaande is maakt ook een rapport op waarin misschien staat te lezen dat ik in het verleden psychoses heb gehad.
Kan de verzekeraar misschien bij de politie wat medische gegevens over mij los krijgen?
Pieterke
4 jaar geleden
Zoals JoanDArc al heeft gevraagd: Is er bij het afsluiten van de verzekering naar gevraagd?
Zo niet, dan heb je volgens mij niets te vrezen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is bij het afsluiten van de verzekering naar gevraagd of ik gezondheidsproblemen had,ik moest op een aantal vragen met ja of nee antwoorden en alles werd opgenomen .
Hetzelfde verhaal als ik een auto of motor verzekering moet afsluiten dat lukt mij alleen door overal ontkennend op te antwoorden dan doen ze nergens moeilijk over.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de politie een rapport opmaakt omdat men denkt dat jij geen natuurlijke dood gestorven bent, ben jij de eerste die daar niets meer mee te maken heeft, er totaal geen weet van heeft en al helemaal geen invloed.
Wie dan leeft, wie dan zorgt. So, let it be.
Pieterke
4 jaar geleden
@Peter1: Is het dan niet beter om deze uitvaartverzekering te annuleren en bij een andere uitvaartverzekering een verzekering af te sluiten? Dat moet kunnen. Er zijn uitvaartverzekeringen die nergens naar vragen (maar daar zijn dan wel consequenties aan verbonden, bijv. dat je niet binnen een bepaalde tijd komt te overlijden). Zie hier: https://www.uitvaartverzekeringvergelijkenloont.nl/uitvaartverzekering-bij-ziekte/
Pieterke
4 jaar geleden
@JoanDArc: Dan laat hij wel zijn nabestaanden met een probleem achter.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Informeren bij anderen verzekeraars en daar eerlijk opnoemen wat ik heb gemankeerd zou ook een beetje dom zijn lijkt me,alle verzekeraars houden een lijst bij lijkt mij van personen die niet aantrekkelijk zijn om te verzekeren en geven dat aan elkaar door.
Net zoals dat gaat bij het afsluiten van een verzekering voor een auto en je opnoemt met justitie in aanraking bent geweest.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is hopeloos een verzekering afgesloten te krijgen zonder gezondheidsvragen te krijgen ze vragen het allemaal.
Ook Ardanta van ASR minimaal twee vragen erover.
En als je daar dus bij ASR toevallig een auto of motor hebt verzekerd en ze merken dat je iets onder de leden hebt kan je er vergif op innemen dat ze je een hogere premie gaan rekenen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Peter1, wat is precies je doel van deze zinloze discussie. Je bent antwoorden aan het uitlokken terwijl je exact van de hoed en de rand weet.

Antwoorden (2)

De huisarts heeft geheimhoudingsplicht en zal dus nooit informatie geven aan een verzekeringsmaatschappij. Via die weg kan je er dus geen last van krijgen.
De verzekering keert uit als er een officieel overlijdingsbericht is.
Mensen die vanwege hun beroep met medische gegevens werken, zijn gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat zij in principe geen gegevens van een patiënt aan anderen mogen verstrekken.
Toegevoegd op 21 december 2019 22:15: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
In principe heb je gelijk. In een ideale wereld werkt het ook zo. Echter hebben verzekeringsmaatschappijen best wel wat invloed en willen nog wel eens druk uitoefenen.
De kans op overlijden bij mensen met een psychose is iets groter, blijkt uit onderzoek. Ze kunnen bewust of onbewust zelfmoord plegen (als ze bijvoorbeeld in paniek uit een raam springen e.d.).

Als je om deze reden zou overlijden, zou je verzekering moeilijk kunnen gaan doen. Anders niet.
.
Je hebt je zelfs misschien zelfs benadeeld door je psychose niet op te geven. Als je dit wel had gedaan en je was geaccepteerd, had je binnen twee jaar zelfmoord ‘mogen’ plegen.
Zelfdoding is geen reden voor verzekeraars om niet uit te keren. Wel hanteren ze een wachttijd van twee jaar. Tenzij de zelfmoord in een psychotische toestand plaatsvond, omdat de wil hiertoe bepaald werd door de ziekte (Rechtbank Amsterdam).
SimonV