Eigen risico terug als ongeluk niet jouw schuld is?

Je zit in een kettingbotsing en het is niet jouw schuld. Maar de rit met de ambulance kost al meer dan het eigen risico. De ziektekostenverzekeraar declareert de kosten bij de tegenpartij. Hoef je dan ook je eigen risico niet te betalen of is het jammer als je die al (gedeeltelijk) hebt betaald. Hoe zit dat verzekeringstechnisch?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een kettingbotsing is maar de vraag of het niet jou schuld is.
Die op jou inrijdt heeft onvoldoende afstand gehouden en jou schade kan dan ook op die verhaald worden. Maar op wie u bent ingereden... Die schade zou maar zo op uw verzekering verhaald kunnen worden en ten kosten gaan van uw eigen risico.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Moordigger. Dit is hier niet de vraag. Je moet dit lezen als een vaststaand feit wat bij uitgangspunten van de vraag hoort om hem te kunnen beantwoorden! De juridische vraag wie al of niet schuld heeft is al voor het stellen van de vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Info over schuld vraag:
https://www.verzekeringen.com/vervoer/autoverzekering/veelgestelde-vragen/kettingbotsing-wie-schuldig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik stel deze "vaststaand feit" in twijfel :) (zie link boven.)
Iedereen of niemand (tis maar hoe je het wil zien) is schuldig.
Maar afhankelijk van je verzekeraar zal het je ook geen eigenrisico kosten.
http://www.jba.nl/nl/89/kettingbotsing-wie-is-aansprakelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Moorddigger: Je hebt het nog steeds niet begrepen. Het staat de vragensteller vrij randvoorwaarden te stellen bij zijn vraag. En één daarvan bij deze vraag is dat de schuldvraag is beantwoord. Reacties daarop hebben geen zin en dragen niet bij tot de discussie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antwoord op je vraag:
Eigen risico terug als ongeluk niet jouw schuld is?
Is ja. Waarom? Omdat het niet jouw schuld is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ooo ja, antwoord op:
Hoe zit dat verzekeringstechnisch?
Zie bovenstaande reacties...
paulus811
8 jaar geleden
Het gaat hier dus om het eigen risico van de ziektenkostenverzekering. De auto heeft er feitelijk niets mee te maken. Goeievraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle kosten voortkomend uit een ongeluk kun je verhalen op de verzekeraar van de tegenpartij als het niet jou schuld is.
Ritsuka
8 jaar geleden
letselschade denk ik: http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/572996/medische-kosten-auto-ongeluk-declareren

Het beste antwoord

Zowel eigen risico ziektekosten als eigen risico autoverzekering is (volledig) verhaalbaar op een AANSPRAKELIJKE tegenpartij.

Houdt er wel rekening mee dat schuld en aansprakelijkheid niet hetzelfde betekenen en iemand wel schuldig kan zijn, maar toch niet of niet geheel aansprakelijk.

Bij een autoverzekering zal de eigen verzekeraar automatisch het eigen risico verhalen en vervolgens terugstorten.

Bij ziektekostenverzekeraars gaat dat in de praktijk niet automatisch.
Dat kan ook niet , want het verplichte en het eventuele vrijwillige eigen risico op een ziektekostenverzekering is een eigen risico per JAAR terwijl het eigen risico bij een autoschade per SCHADE is.
Eigenlijk kan dus pas jaarlijks achteraf bepaald worden welk deel van het ziektekosten eigen risico betrekking heeft op een specifieke schade.