Schade maken in het buitenland.

Hallo, ik heb schade gemaakt aan de auto van een vriend van mij in engeland.. ik heb een reisverzekering.. maar ook een wa verzekering.. waar kan ik beroep op doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je echt een aanrijding hebt veroorzaakt dan zal het op de autoverzekering van het voertuig zelf gemeld moeten worden. Maar mocht je bijvoorbeeld zelf een kras op de auto hebben veroorzaakt (zonder er mee te rijden) dan zou je het op je eigen aansprakelijkheidsverzekering kunnen melden.

Dit is heel afhankelijk wat de schade is en hoe deze is veroorzaakt, maar ook wat de dekking op de autoverzekering is.
Je reisverzekering hoef je sowieso niet in te schakelen omdat deze een secundaire dekking heeft, de autoverzekering of aansprakelijkheidsverzekering gaat voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

gewoon op je wa verzekering
de reisverzekering vergoedt alleen schade die je krijgt aan je eigen eigendommen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op je reisverzekering...
je was buiten nederland en dan valt het onder je reisverzekering...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan beroep doen op je wa verzekering en een europese schadeformulier invullen. Dan word de schade vergoed. Houd er rekening mee dat het wel een tijdje kan duren voordat de schade uitgekeerd word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat de schade door de verzekering die op de auto is afgesloten voor de schade moet opdraaien. Je WA verzekering zal niet uitkeren net als de reisverzekering verwijzen zij naar de autoverzekering. Je vriend heeft jou de auto geleend en weet ook dat hoe voorzichtig je ook bent het mogelijk is dat er iets kan gebeuren dus, hij is verantwoordelijk voor de schade. Voor jou blijft het nare gevoel van de schuld er zit waarschijnlijk niets anders op dan als hij alleen wa verzekerd is de schade te betalen of mee te betalen voor de goede vriendschap te bewaren. Het is een onderschat probleem bij lenen van dingen maar de uitlener trekt bij schade aan het kortste eind.
denk er maar eens overna stel je had de auto meegenomen en onderweg gaat de motor totaal kapot ben jij dan schuldig, omdat hij gebrekkig onderhoud heeft gepleegd of stel je hem dan aansprakelijk omdat jij je reis niet verder kan vervolgen. Ik denk niet dat het bij je op komt maar het is heel goed mogelijk dat je vrien er voor moet zorgen dat jij je reis kan vervolgen als je het voor een rechter zou uitvechten. Daarom moet je heel goed nadenken bij het lenen en uitlenen van dingen. Ik zeg er altijd bij je mag het lenen maar het is jou verantwoording en ik wil het terug in goede bruikbare staat. Ze kijken je dan wel raar aan maar ik heb ervaren wat voor problemen je kan krijgen als je iets ter goeder trouw uitleent.