Rechtsbijstandsverzekering met wachttermijn van 2 maanden, mag je na die 2 maanden aanspraak maken op iets van vóór het afsluiten van de verzekering?

Als ik de verzekering afsluit per 16 maart, is het wachttermijn tot 16 mei (ongeveer). Maar mag ik na 16 mei wel aanspraak maken op iets dat vóór 16 maart gebeurd is? Of moeten alle dingen waarvoor ik de verzekering inschakel na 16 maart, of na 16 mei gebeurd zijn?

En als het gaat om aanmaningen, geldt dan de datum van wanbetaling, aanmaning of 'verdere' stappen waarvoor je de verzekering inschakeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een brandend huis kun je niet meer verzekeren voor brand. Iets soortgelijks geldt voor rechtsbijstandverzekeringen. Bij de acceptatie van de verzekeringsaanvraag worden bestaande en binnenkort te verwachten geschillen uitgesloten van de verzekering. Dat is begrijpelijk, anders zouden mensen pas zo'n verzekering sluiten als de nood aan de man is.

In Nederland is het gebruikelijk dat er bij het aangaan van een rechtsbijstandverzekering een wachttermijn van drie maanden wordt opgenomen. Deze drie maanden gaan in na de ingangsdatum van de rechtsbijstandverzekering en binnen deze drie maanden wordt er geen rechtsbijstanddekking verleend. De reden hiervoor is dat de verzekeraars op deze wijze willen voorkomen dat je pas bij een dreigend juridisch geschil een rechtsbijstandverzekering afsluit.

Geschillen die al bestonden voor de ingang van de rechtsbijstandverzekering zijn nooit gedekt. Het heeft meestal dus geen zin meer om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten als het geschil al bestaat. Dit staat dus geheel los van de wachttermijn die de meeste verzekeraars in acht nemen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas pindakaas dus :( Heel erg bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Je kan voor de afsluit datum geen gebruik maken van de verzekering. Zo inhouden dat iedereen wacht met de verzekering tot je hem nodig hebt. Maar dat gaat niet op geen verzekering op de datum geen recht.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onduidelijk antwoord
ronron1212
11 jaar geleden
ach ja is toch echt wel helder hoor je verzekert je nooit achteraf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''je kan voor de afsluit datum geen gebruik maken van de verzekering'' goh, dan héb je nog geen verzekering. De vraag is of je na die maanden aanspraak mag maken op de verzekering over iets (aanmeningen) die voor de verzekeringsdatum plaats vonden
ronron1212
11 jaar geleden
Dit staat er ook. Maar dat gaat niet op geen verzekering op de datum geen recht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat zitten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zegt het heel onduidelijk maar hij bedoelt:
Nee.
Verzekering werkt niet met terugwerkende kracht.
Logisch. Anders zou iedereen maar wachten met het afsluiten van een verzekering, toch zich iets voor doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..........TOT zich iets voor doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap wel wat hij bedoeld, maar aangezien het er onduidelijk staat, zeg ik: onduidelijk antwoord.