Waarom wordt fysiotherapie zo weinig vergoed?

Ik heb net wat artikelen gelezen en het blijkt dus dat aandoeningen die verholpen kunnen worden mbv fysiotherapie garant staan voor een groot economisch verlies (ziektedagen, minder productiviteit etc.). Ik ben zelf heel goed verzekerd, maar toch word er maar 250 euro vergoed (+/- 8 behandelingen).. Wat is de logica hierachter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Amadea
8 jaar geleden
Dat is niet standaard zo, maar ligt aan de ziektekostenverzekering die jij gekozen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar zelfs als je op en top verzekerd bent heb je niet heel veel.
Ritsuka
8 jaar geleden
bij mijn verzekering is het 12 per jaar
Amadea
8 jaar geleden
Ik kreeg 20 behandelingen zonder iets te hoeven betalen.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat heet bezuinigingen op de zorg daarom wordt er nu minder vergoed is overigens al een paar jaar zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben wel benieuwd naar die artikelen. Waar zijn deze te vinden?

Het beste antwoord

De logica is, is dat volledige verzekering voor fysiotherapie voor niet-chronische aandoeningen een vrije keuze is via de aanvullende verzekering.

Veel verzekeraars vergoeden in hun aanvullende verzekering meer behandelingen dan 8: (8 is zelfs zo'n beetje de absolute ondergrens) de meeste aanvullende verzekeringen dekken 12 tot 30 behandelingen. Er zijn ook aanvullende verzekeringen die fysiotherapie onbeperkt vergoeden (Avéro Achmea Excellent)

Bovendien worden de eerste 9 behandelingen al vergoed vanuit de basis verzekering

Zijn meer behandelingen echt noodzakelijk of aantoonbaar effectief om uitval te voorkomen, dan kan bovendien ook de werkgever en diens verzuimverzekeraar bijdraqen aan de kosten van de behandelingen (2/3 tot 100% van de totale kosten)

Toegevoegd na 1 minuut:
Conclusie is dus dat als fysiotherapie voor jouw belangrijk is, jouw verzekering helemaal niet "Goed" is: die vergoeding van € 250,- is een van de laagst mogelijke uit de markt. Zie de zorgwijzer in de bron voor alternatieven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat bij heel veel aandoeningen en klachten en revalidaties na bijv. operaties of een klein ongeval een klein aantal (4-8 ) behandelingen volstaat. Daarbij - en daarna - is het vooral belangrijk dat je de geleerde oefeningen en technieken zelf nog een tijd (of zelfs je leven lang) blijft doen, maar daar hoeft niet per se meer een therapeut bij te zijn. Het is geen gym-(of wellness-massage)-op-kosten-van-de-samenleving. Helaas werd fysiotherapie daar in het verleden nog best wel eens voor ge/misbruikt. Dat kan nu gewoon niet meer.

Wie meer wil waar dat niet per se medisch noodzakelijk is, kan deels nog terecht bij de aanvullende verzekering, maar ook daar niet onbeperkt of toch nog met een aanzienlijke eigen bijdrage. Omdat daarmee nog steeds veel mensen onnodig op kosten van de samenleving een fysiotherapeut bezoeken, zijn de voorwaarden dit jaar nog weer veel strenger geworden en heb je vaker een verwijzing / medische indicatie nodig.

In veel gevallen ontbreekt gewoon het bewijs dat langdurig of onbeperkt fysiotherapie daadwerkelijk bijdraagt aan de genezing of verbetering , bijvoorbeeld bij reumatische aandoeningen. Alleen de subjectieve perceptie of het welbevinden van de patiënt is (tegenwoordig) onvoldoende indicatie voor langdurige fysiotherapie ; het moet echt therapeutisch zijn (en dus een kwaal aantoonbaar verbeteren c.q. ergee schade voorkomen).

Bij chronische of anderszins langdurige aandoeningen is dat natuurlijk een ander verhaal, maar dan is de vergoeding ook anders.