Ik ben al 10 jaar voor 100% in de wao. Kan ik dan ook nog aanspraak maken op een uitkering van een verzekering en welke dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Dat is allang verjaard, ik neem aan dat je ook nog 2 jaar in de ziektewet hebt gezeten? dat verjaart ongeveer na 3-4 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een WAO uitkering hebt, dan heb je recht op een toeslag als je onder het sociaal minimum aan inkomen hebt. Zit je daarboven dan heb je geen recht op andere uitkering of aanvullingen. Wel kun je gebruik maken van toeslagen en belastingvoordelen voor zover je daar recht op hebt.
Heb je geen WAO uitkering, dan kom je mogelijk in aanmerking voor bijstand, maar als een gezinslid een inkomen heeft, dan wordt zijn/haar vermogen bij jouw inkomen worden meegeteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poeh... en dat vraag je je pas na 10 jaar af?

Inhoudelijk: JA, misschien. Je zou - in theorie - recht gehad kunnen hebben op eventuele aanvullende verzekeringen vanuit de werkgever ten tijde van het ontstaan van de arbeidsongeschiktheid ALS die aanvullende verzekeringen er destijds waren en ALS jij daar niet uitdrukkelijk afstand van hebt gedaan (lees: je wilde niet deelnemen)

Destijds zou dat dan een WAO-gatverzekering kunnen zijn geweest. Aangezien je kennelijk een volledig WAO uitkering ontvangt is het WAO-gat zelf niet van toepassing, maar wel een eventuele aanvulling boven 70% (bijvoorbeeld tot 75 of 80%) of een aanvulling van het eventuele inkomen boven de WAO loongrens
Ook zou er wellicht recht kunnen zijn geweest op uitkering uit een ongevallenverzekering (al de arbeidsongeschiktheid is ontstaan door een ongeval)

Je kunt dit checken door te kijken in de oude arbeidsovereenkomst, personeelsreglement en/of op een oude salarisstrook (eventuele werknemersbijdrage voor een verzekering)

Mocht inderdaad sprake zijn van zo'n verzekering en is jouw arbeidsongeschiktheid destijds niet door de werkgever zijn gemeld bij de verzekeraar (of ben je zelfs helemaal niet als verzekerde aangemeld geweest!), dan is de werkgever daarvoor mogelijk aansprakelijk en schadeplichtig. (De verzekeraar keert sowieso niet meer uit)

Bottom line: een hele hoop mitsen en maren, maar in theorie zou het kunnen.